Lca.pl: Guszpit o społecznym teatrze w Strefie Kultury
- Szczegóły
Prof. Ireneusz Guszpit od wielu lat wykłada wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Wrocławskim. Pracuje także w PWST we Wrocławiu. Jest badaczem i miłośnikiem teatru, a także autorem książek: Dwa teatry - dwa światy. Opowieści" oraz "J. Osterwa, Antygona, Hamlet, Tobiasz dla Teatru Społecznego".
Gość w Caffe Modjeska prowadził wykład nt. "Teatru Społecznego Juliusza Osterwy a społecznych praktykach Teatru Modrzejewskiej".
Prof. Guszpit obszernie przedstawił życiorys i drogę twórczą Juliana Andrzeja Maluszka, znanego pod pseudonimem Juliusza Osterwy. Zapisał się w historii jako aktor, reżyser i przede wszystkim reformator sceny. - W 1905 r. został przyjęty przez Ludwika Solskiego do Teatru Miejskiego w Krakowie - zaczął historię Osterwy prof. Ireneusz Guszpit. - Zazwyczaj grał role farsowe, młodych chłopców tzw. "czarusiów" czy też urwisów ze względu na swoją miłą aparycję.
Po kilku latach Juliusz Osterwa trafił do Warszawskich Teatrów Rządowych. - Każdy aktor chciał przynależeć do tej grupy - kontynuował gość. - Dostawali godziwe wynagrodzenie i mieli szansę na emeryturę.
Życiorys Osterwy jest niezwykle bogaty. Prof. Ireneuszowi Guszpitowi udało się przedstawić w pigułce osiągnięcia teatralne reformatora sceny. - Osterwa zawsze powtarzał, że wstąpić do teatru trzeba po to, by go zmienić - wyjaśniał prowadząc wykład w Strefie Kultury. - Stawiał na doskonalenie świadomości artystycznej aktorów.
Juliusz Osterwa zagrał w swoim życiu 250 ról, w tym aż 130 w pierwszych trzech latach swojej działalności. - Nietrudno policzyć, że co trzy dni organizował nową premierę teatralną - podsumował prof. Ireneusz Guszpit.
Spotkanie w Caffe Modjeska miało pomóc słuchaczom odpowiedzieć na pytanie: "Czy Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy jest teatrem społecznym?". Profesor nie dał jednoznacznej odpowiedzi, ale na tyle szczegółowo przedstawił postać reformatora sceny - Osterwy, dla którego społeczna funkcja teatru była niezwykle ważna, by każdy z legniczan, sam dokonał oceny tego ważnego zagadnienia.
(Monika Bożek, „Guszpit o społecznym teatrze w Strefie Kultury”, www.lca.pl, 19.01.2013)