• Orkiestra
  • Klasyczna polski
  • Popiol i diament
  • Wyzwolenia
  • Wierna wataha
  • Polowanie na Snarka
  • Biesy

Konkrety.pl: festiwalowe „Ewangelie dzieciństwa”

Tryptykiem „Ewangelie dzieciństwa” wrocławskiego Teatru ZAR zainicjowana będzie powakacyjna odsłona 2. Festiwalu Teatru Nie-Złego. Wszystkie części tryptyku będzie można obejrzeć jednego dnia i to dwukrotnie – w sobotę i niedzielę, 15 i 16 września, na scenach przy Kartuskiej i Nowym Świecie. Anonsuje Monika Sanha.

Festiwal Teatru Nie-Złego organizują wspólnie wrocławska Fundacja Teatr Nie-Taki i legnicki Teatr Modrzejewskiej. Przyświeca mu idea pokazywania teatru oryginalnego, wybitnego artystycznie i pozostającego poza modami. W ramach drugiej edycji festiwalu w Legnicy swoje spektakle zaprezentowały już Teatr Na Woli z Warszawy i Teatr Wierszalin z Supraśla.

Teatr ZAR jest międzynarodową grupą, założoną przez stażystów Instytutu Grotowskiego pod wpływem wypraw badawczych do Gruzji w latach 1999-2003, podczas których zebrano oryginalne materiały muzyczne Są wśród nich m.in. wielowiekowe pieśni polifoniczne, które sięgają korzeniami początków naszej ery i stanowią prawdopodobnie najstarszą formę wielogłosu. „Zar” to rodzaj pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu, w północno-zachodniej Gruzji.

Na projekt pod nazwą „Ewangelie dzieciństwa. Tryptyk” składają się następujące przedstawienia: „Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa" (premiera w 2003), „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” (2007), „Anhelli. Wołanie” (premiera – 2010). „Ewangelie” składają się z serii obrazów opartych na rytmie i niepowtarzalnym klimacie, który tworzą melodie sprzed stuleci, ekspresyjne aktorstwo i taniec. Pojawiają się w „Ewangeliach” pogrzebowe pieśni Swanów, liturgiczne pieśni prawosławne oraz wielogłosowe pieśni korsykańskie, a także pochodzące z Sardynii i Bizancjum hymny paschalne. Baza literacka to ewangeliczne apokryfy, fragmenty prozy Fiodora Dostojewskiego, teksty Simone Weil i Juliusza Słowackiego.

Teatr ZAR wielokrotnie gościł za granicą, między innymi w Londynie, Los Angeles, San Francisco i Florencji. W sierpniu 2012 spektakl „Cesarskie cięcie” zdobył Herald Angel – prestiżową nagrodę przyznawaną dla najlepszego spektaklu na festiwalu teatralnym Fringe w Edynburgu. Przedstawienie nominowano także do Total Theatre Awards 2012 w kategorii Phisical/Visual Theatre.

Teatr Modrzejewskiej
Legnica, 15 i 16 września, od godz. 18.
Scena na Nowym Świecie i na Kartuskiej

Więcej o teatrze ZAR na stronie www.teatrzar.art.pl, program festiwalu na www.niezly-festiwal.pl

(Monika Sanha, „Ewangelie dzieciństwa”, Konkrety.pl, 12.09.2012)

Udostępnij

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < wrzesień 2012 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj4
WSZYSTKIE1214943
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...