• Wierna wataha
  • Klasyczna polski
  • Orkiestra
  • Polowanie na Snarka
  • Biesy
  • Popiol i diament
  • Wyzwolenia

Gazeta Wrocławska: minister zaskoczony, aktorzy protestują

We wtorek 20 marca we foyer Teatru Polskiego jego aktorzy spotkają się z kolegami z Teatru im. Modrzejewskiej z Legnicy. Wspólnie będą rozmawiać o zmianach, jakie w ich placówkach chce wprowadzić zarząd województwa. Nie zgadzają się na nie. Pisze Katarzyna Kaczorowska.

W zeszłym tygodniu wicemarszałek województwa Radosław Mołoń z SLD wraz z dyrektorem wydziału kultury Urzędu Marszałkowskiego Jackiem Gawrońskim poinformowali, że do końca czerwca chcą zmienić w drodze konkursów dyrektorów trzech wiodących placówek kulturalnych Dolnego Śląska: Teatru Polskiego we Wrocławiu, Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy i Opery Wrocławskiej. Kierujący nimi Krzysztof Mieszkowski, Jacek Głomb i Ewa Michnik o zmianach dowiedzieli się od dziennikarzy.

Głomb zapowiedział, że do konkursu - po 18 latach budowania jednej z najczęściej nagradzanych w Polsce scen teatralnych - stawać nie zamierza. Michnik w piątek oddała się do dyspozycji marszałka. Po 17 latach kierowania wrocławską sceną operową i wprowadzeniu jej do czołówki światowych rankingów nie zamierza brać udziału w konkursie.

Marszałek Mołoń chce, by nowi dyrektorzy pełnili funkcję menedżerów i skupili się na zarządzaniu finansami placówek, których współwłaścicielem jest samorząd województwa.

-Utrzymanie tych trzech scen kosztuje nas bardzo dużo. Polski i Opera czekają na rozpoczęcie ogromnych inwestycji i potrzebny jest menedżer, który będzie umiał zrealizować projekty współfinansowane z funduszy unijnych - podkreślał w czwartek Mołoń.

W przygotowanym projekcie uchwały, która pod obrady sejmiku trafi w kwietniu można przeczytać, że we wszystkich trzech placówkach na wniosek nowo wybranego dyrektora naczelnego zarząd województwa będzie powoływał jego zastępcę i dyrektora artystycznego - również w randze zastępcy. Do obowiązków dyrektora naczelnego będzie należało "ogólne kierownictwo w sprawach działalności podstawowej i administracyjnej", reprezentowanie instytucji na zewnątrz, przedstawienie planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań i wniosków inwestycyjnych, wydawanie regulaminów i zarządzeń, poszukiwanie zewnętrznych źródeł finansowania oraz zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę.

W tej chwili w Operze dyrektor naczelny i zarazem artystyczny ma jednego zastępcę, podobnie jest w Polskim i w Modrzejewskiej. Zmiana oznacza powstanie dodatkowego stanowiska dyrektorskiego we wszystkich trzech placówkach.

Od weekendu aktorzy Teatru Polskiego po spektaklach nie kłaniają się widzom, ale wygłaszają oświadczenie. Zamierzają  złożyć oficjalny protest na piśmie u marszałka.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zaskoczony proponowanym kierunkiem zmian jest minister kultury Bogdan Zdrojewski. Znowelizowana ustawa, zgodnie z którą do końca tego roku dyrektorzy placówek artystycznych mają zostać zatrudnieni na kontrakty na okres od trzech do pięciu sezonów, nie wymusza rozdzielenia stanowiska dyrektora naczelnego od artystycznego, a obsadzanie go w drodze konkursu jest możliwe, ale nie konieczne.

(Katarzyna Kaczorowska, „W teatrze oświadczają, zamiast się kłaniać”, Polska Gazeta Wrocławska, 19.03.2012)

Udostępnij

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < marzec 2012 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj1
WSZYSTKIE1217537
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...