Tuż po zakończeniu pierwszego konkursowego przedstawienia "Interpretacji" rozpoczęły się w Telewizji Katowice przygotowania do kolejnej wielkiej operacji logistycznej, czyli dzisiejszej, bezpośredniej transmisji legnickiego spektaklu "III Furie" w TVP Kultura. Producent Adam Łukaszek zdradza szczegóły przedsięwzięcia. Pisze Henryka Wach-Malicka.

Jeśli studio Telewizji Katowice na 70 minut musi zamienić się w śnieżne pustkowie, to oznacza, że z magazynów warszawskiego Teatru Narodowego trzeba przetransportować na Śląsk wiele kilogramów białego puchu. A potem rozsypać go tak, żeby wchodząca na spektakl publiczność, znalazła się niemal natychmiast w emocjonalnym klimacie pierwszego konkursowego przedstawienia XIV Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje" - "Lenza" według Georga Büchnera, w reżyserii Barbary Wysockiej.

I to się udało, choć tylko organizatorzy festiwalu wiedzą, ilu trzeba zabiegów, żeby teatralne wizje scenografów i reżyserów przenieść z macierzystych scen do nowych przestrzeni. Bez uszczerbku dla wymowy prezentowanych spektakli, bo przecież w walce o Laur Konrada liczy się każdy detal inscenizacji! Dorota Pociask-Frącek z Biura Organizacyjnego "Interpretacji" nie ukrywa, że spełnienie wymogów technicznych to jedno z najtrudniejszych wyzwań.

- Współczesny teatr - mówi - praktycznie nie zna ograniczeń scenograficznych, organizatorzy muszą jednak sprostać nie tylko wymaganiom realizatorów, ale także zadbać o bezpieczeństwo publiczności. Więc uspokajam: sztuczny śnieg z warszawskiego spektaklu był substancją chemicznie obojętną i niepalną, posiadająca specjalny atest bezpieczeństwa. Dokładnie sprawdzane były też stalowe podpórki, podtrzymujące inne elementy dekoracji. Każde zresztą przedstawienie, zanim je przystosujemy do festiwalowych realiów, to prawdziwa techniczna łamigłówka. Ale jej rozwiązanie jest dla nas wielką satysfakcją - dodaje.

W spektaklu Barbary Wysockiej śnieżna pustka odgrywa ważną rolę. "Lenz" to opowieść o rozpadzie osobowości tytułowego bohatera, zapomnianego dziś niemieckiego pisarza. Poznajemy go w chwili, gdy powoli traci kontakt z rzeczywistością i ucieka do małej górskiej miejscowości, gdzie opiekuje się nim miejscowy pastor.

Świat Lenza rozpada się na kawałki i taka też jest struktura przedstawienia, pozbawionego osi fabularnej, w którym nakładają się na siebie sytuacje, dialogi, komentarze, obrazy i dźwięki. Ta kakofonia rozmaitych sygnałów życia nie daje jednak Lenzowi, w interpretacji Szymona Czackiego, przepustki do porozumienia z otoczeniem. Biel śniegu, w której Lenz zanurza się w chwili urojonego niebezpieczeństwa, przypomina biel szpitalnych korytarzy, które w końcu staną się ostatnim przystankiem udręczonego człowieka…

Tuż po zakończeniu pierwszego konkursowego przedstawienia "Interpretacji" rozpoczęły się w Telewizji Katowice przygotowania do kolejnej wielkiej operacji logistycznej, czyli dzisiejszej, bezpośredniej transmisji spektaklu "III Furie" w TVP Kultura.

Producent Adam Łukaszek zdradza szczegóły przedsięwzięcia:  - Przygotowania rozpoczęliśmy dwa miesiące temu, kiedy zapadła decyzja, że spośród przedstawień tegorocznych "Interpretacji", właśnie spektakl Teatru im. Modrzejewskiej z Legnicy będzie transmitowany na żywo. Ekipa telewizyjna obejrzała przedstawienie na macierzystej scenie, a potem, dosłownie z egzemplarzem tekstu w ręku, powstawał scenariusz przekazu telewizyjnego. Pracować będziemy w technologii cyfrowej, a obraz popłynie przynajmniej z 7 kamer. Realizatorem wizji jest Józef Kowalewski, redaktorami: Grażyna Ogrodowska, Dorota Petrus i Wojciech Majcherek. Ruszamy o godz. 20.30, dlatego prosimy widzów o przybycie kwadrans wcześniej.

Spektakle we wtorek i środę

Wtorek, 13 marca, g.20.30 "III furie", reżyseria: Marcin Liber. Spektakl Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy Miejsce prezentacji: TVP Katowice, ul. Telewizyjna 1 (dla widzów TVP Kultura spektakl na żywo też o 20.30)
Środa, 14 marca, g. 19.00 "Judyta", reżyseria: Wojtek Klemm, spektakl Teatru Współczesnego w Szczecinie. Miejsce prezentacji - Teatr Śląski

(Henryka Wach-Malicka, „Tajemnice Interpretacji, czyli skąd śnieg w teatrze”, Dziennik Zachodni, 13.03.2012)