Drukuj

Na przełomie marca i kwietnia zjadą do stolicy najlepsze przedstawienia, jakie powstały poza Warszawą. - To będzie wielkie święto sztuki teatralnej - zapewniają organizatorzy Warszawskich Spotkań Teatralnych. W głównym nurcie WST m.in. legnickie „III Furie” Marcina Libera. Relacjonuje Piotr Bakalarski.

Na siedmiu stołecznych scenach prezentowane będą spektakle Marcina Libera, Mikołaja Grabowskiego, Michała Zadary czy duetu Strzępka-Demirski.

- Polski teatr jest w doskonałej formie, a naszą misją jest pokazać jego różnorodność i specyfikę - mówił podczas konferencji prasowej Maciej Nowak, szef Instytutu Teatralnego, organizatora WST - Ważne ośrodki teatralne są rozmieszczone na mapie Polski dosyć regularnie, ale mają różne okresy: raz rozbłyskują, raz gasną - dodał.

Spotkania to dla mieszkańców Warszawy jedna z niewielu szans do konfrontacji z najgorętszymi pozycjami teatralnymi, które powstały z dala od stołecznych scen. Duże zainteresowanie, jakie towarzyszy imprezie, potwierdza zasadność jej reaktywacji w 2008 roku po siedmioletniej hibernacji.

Niewarszawskie spektakle

Do głównego nurtu WST zaproszono 9 spektakli. "III Furie" z legnickiego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej to opowieść oparta na fragmentach powieści Sylwii Chutnik "Dzidzia" oraz wspomnieniach Stefana Dąmbskiego "Egzekutor" . Matka-morderczyni i żołnierz-morderca stają przed sądem ostatecznym, na którym wyrok wydają bogowie olimpijscy.

Teatr Słowackiego z Koszalina prezentować będzie przedstawienie "Jak być kochaną" w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. Spektakl inspirowany opowiadaniem Kazimierza Brandysa i filmem Wojciecha J. Hasa bada mechanizmy pamięci o tragicznych wydarzeń wojennych.

Mickiewicz posmoleński

Kielecki Teatr Żeromskiego przywiezie "Joannę Szaloną; Królową" Jolanty Janiczak - historię kastylijskiej królowej zamkniętej na 50 lat w twierdzy Tordesillas, a szczeciński Teatr Współczesny - "Judytę", czyli opowieść o kobiecie wyzywającej na pojedynek wodza Babilończyków.

- W reakcji na katastrofę smoleńską polski teatr reanimował repertuar romantyczny. Pokażemy dwa spektakle tego nurtu. Oba nawiązują do mistycznego klimatu klęski narodowej - zapowiedział Maciej Nowak mając na myśli "Pana Tadeusza" z Krakowa oraz "Mickiewicz. Dziady. Performance" z Bydgoszczy.

Euro, Polska, Ameryka

To, że teatr nie jest obojętny wobec piłkarskiego Euro udowodni głośna "Tęczowa Trybuna 2012". Spektakl o grupie kibiców-gejów, którzy walczą o prawo do oddzielnej trybuny, przyniósł autorm - duetowi Monika Strzępka-Paweł Demirski - wiele nagród.

Michał Zadara pochwali się inscenizacją klasycznej powieści amerykańskiej Francisa Scotta Fitzgeralda "Wielki Gatsby". - To zupełnie inny Zadara niż go znamy z dotychczasowych realizacji. Analizuje sytuację współczesnej Polski, a może nawet całej cywilizacji postkonsumpcyjnej - tłumaczył Nowak.

Z pewnością niełatwo będzie o bilet na wielokrotnie nagradzany i gorąco dyskutowany "Utwór o Matce i Ojczyźnie" w reżyserii Jana Klaty z wrocławskiego Teatru Polskiego.

Tanecznie i dla dzieci


Podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych obecny będzie także taniec. - Postawiłem trudny warunek, że nie mogą to być przestawienia solowe, które w ostatnich latach zupełnie zdominowały polską scenę. Szukaliśmy spektakli o większych formach, znaleźliśmy tylko trzy - tłumaczył dyrektor WST. A będą to "Hamlet" w realizacji Cezarego Tomaszewskiego, "Tryptyk" Mikołaja Mikołajczyka oraz "La Sacre" w reżyserii Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej.

Trzecim nurtem obecnym na festiwalu będą spektakle dla dzieci. W ramach Małych Warszawskich spotkań Teatralnych wystawionych zostanie pięć spektakli. Szczególnie interesująco zapowiada się "Grajkółko" poznańskiego Teatru Atofri.

Miasto zapłaci

Spektakle odbywać się będą w siedmiu stołecznych teatrach: Baj. Dramatycznego, IMKA, Polskiego, Powszechnego, Studio i Żydowskiego.

Festiwal to także muzyka. W klubie Cafe Kulturalna koncerty zagrają m.in. tres.b, Hellów Dog, Enchanted Hunters, Ania Rusowicz, Kristen, Ballady i Romanse, Janek i Jego Combo.

Budżet tegorocznych WST wynosi 2,2 mln zł, z czego 1,5 mln pokrywa miasto. Pół miliona dokłada ministerstwo kultury, a reszta pochodzi z wpływów biletowych.

Sprzedaż biletów ruszy 2 marca.

(Piotr Bakalarski, „Kobiety, Mickiewicz i kibice-geje”, www.tvnwarszawa.pl, 22.02.2012)