Do tegorocznej edycji Konkursu zostały zgłoszone 84 spektakle z 57 teatrów, stowarzyszeń i grup teatralnych działających na terenie Polski. Legnicki Teatr Modrzejewskiej zgłosił do tej artystycznej rywalizacji dwa tytuły. Oprócz zakwalifikowanych do finału „III Furii” była to „Pierwsza komunia” w autorskiej reżyserii Pawła Kamzy.
Komisja Artystyczna obejrzała 77 zakwalifikowanych do Konkursu przedstawień, omówiła je, określiła wstępnie wysokość zwrotu części kosztów przygotowania przedstawień - ostateczna decyzja zostanie podjęta po otrzymaniu raportów dotyczących eksploatacji poszczególnych tytułów, na co teatry mają czas do 15 czerwca. Wyłoniła także 11 spektakli finałowych - w najbliższym czasie oglądać je będzie jury Konkursu - i trzy teksty dramatyczne do przeczytania przez jurorów.
Konkurenci dla „III Furii”:
- "Bar Babylon", Radosław Paczocha, reż. Gabriel Gietzky, Teatr im. S. Jaracza, Olsztyn
- "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej", Paweł Demirski, reż. Monika Strzępka, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu
- "Chłopiec malowany", Piotr Rowicki, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Polski, Poznań
- "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku", Dorota Masłowska, reż. A. McCracken, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego, Koszalin
- "Klaus der Grosse", Marta Giergielewicz, reż. Maćko Prusak, Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego
- "Pod-grzybek", Marta Guśniowska, reż. Petr Nosalek, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. A. Smolki
- Tęczowa trybuna 2012, Paweł Demirski, reż. Monika Strzępka, Teatr Polski, Wrocław
- "Traktat o manekinach", Piotr Tomaszuk, reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin, Supraśl
- "Utwór o Matce i Ojczyźnie", Bożena Umińska-Keff, reż. Jan Klata, Teatr Polski Wrocław
- "Żywoty świętych osiedlowych", Lidia Amejko, reż. Agata Kucińska, Teatr Ad Spectatores, Wrocław
Zakwalifikowane teksty dramatyczne:
- "Cukier Stanik", Zyta Rudzka
- "Konradmaszyna", Mateusz Pakuła
- "Olga. Eine charmante Frau", Dana Łukasińska
- Geograficzny układ finałowej jedenastki jest, jak się zdaje, bardzo znamienny dla współczesnego życia polskiej sceny. Bardziej obrzeża niż centra. Firmy znane i specjalizujące się nie od dziś w realizacjach współczesnej dramaturgii (choć są i niespodzianki, może czarne konie Konkursu?). Dolny Śląsk rządzi!! Kompromitująca nieobecność Warszawy i Krakowa boli i doskwiera, ale to nie odkrycie Konkursu, tylko raczej potwierdzenie smutnego stanu – ocenił przewodniczący komisji artystycznej Jacek Sieradzki.
(żuraw)