Festiwal Teatralny "Świat miejscem prawdy". Przez całą sobotnią noc możemy oglądać najciekawsze produkcje scen z Wrocławia i Dolnego Śląska. Repertuar Nocy Teatrów imponuje różnorodnością. Zobaczymy zarówno największe teatralne hity z teatrów instytucjonalnych, ale także spektakle nurtu antropologicznego, awangardowe produkcje niezależnych scen, a nawet monodram lalkowy. Wśród tytułów - legnicki „Łemko” – pisze Katarzyna Kamińska.

Jedenaście spektakli pogrupowano w osiem "ścieżek". Każdą z nich tworzą dwa bądź trzy spektakle umiejscowione tak, by bez pośpiechu móc przemieścić się pomiędzy siedzibami kolejnych scen. - To nie tylko nasz sposób na promowanie polskiej kultury wśród gości z zagranicy, ale także okazja dla wrocławian, by cały blok spektakli zobaczyli w cenie ulgowego biletu - mówi Justyna Warecka, producentka Nocy Teatrów, imprezy towarzyszącej festiwalowi "Świat miejscem prawdy" zorganizowanemu we Wrocławiu z okazji obchodów Roku Grotowskiego.

Repertuar Nocy Teatrów imponuje różnorodnością. Zobaczymy zarówno największe teatralne hity z teatrów instytucjonalnych, ale także spektakle nurtu antropologicznego, awangardowe produkcje niezależnych scen, a nawet monodram lalkowy.

Teatr Polski zaprezentuje dwie najbardziej nagradzane produkcje ostatnich lat - "Sprawę Dantona" i "Smycz". Pierwszy z nich to brawurowa inscenizacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej. Jan Klata, jeden z najgłośniejszych reżyserów młodego pokolenia, sprawia, że opowieść o francuskiej rewolucji jest równocześnie rzeczą o przemianach społeczno-politycznych w popeerelowskiej Polsce. Monodram "Smycz", który m.in. zdobył nagrody Fringe Festivalu w Dublinie, to aktorski majstersztyk Bartosza Porczyka. Artysta, który zrealizował spektakl wraz z reżyserką Natalią Korczakowską, przeobraża się w nim w najróżniejsze postaci, by opowiedzieć o ich zagubieniu i braku życiowej równowagi.

"Kaspar", jedna z najnowszych produkcji Teatru Współczesnego, to wyreżyserowane przez Barbarę Wysocką studium niewoli, w jaką słowa i potrzeba nazywania wpędzają człowieka. Inną wrocławską sceną repertuarową, którą będziemy mogli zobaczyć podczas Nocy Teatrów, jest teatr lalek. Grany w języku angielskim monodram "Złamane paznokcie. Rzecz o Marlenie Dietrich" w wykonaniu Anny Skubik to opowieść o gwieździe kina, która konfrontuje się ze starością, przemijaniem i kreowanym przez lata wizerunkiem. Teatr Modrzejewskiej z Legnicy zaprezentuje spektakl "Łemko" w reżyserii Jacka Głomba, który jest historią ginącej tożsamości lokalnej - jej głównym bohaterem jest sędziwy Orest.

Artyści teatrów Pieśń Kozła i ZAR zagrają swoje najnowsze spektakle. "Macbeth" to wynik pracy grupy Grzegorza Brala nad Szekspirowskim tekstem - jego muzycznością i nowymi kontekstami, jakie wnosi ona do inscenizacji. "Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie" i "Ewangelie dzieciństwa" teatru ZAR to dwa spektakle będące częścią powstającego tryptyku. Zespół pod przewodnictwem Jarosława Freta wykorzystał w nich pieśni z różnych zakątków świata, m.in. Gruzji, Bułgarii, Grecji, Andaluzji i Korsyki.

Także teatry niezależne zagoszczą na Nocy Teatrów. Dwa z nich - Scena Witkacego i Teatr Cinema - zagrają na dachu domu handlowego Renoma. Wrocławska grupa zaprezentuje surrealistyczną opowieść o Eryce Strassser "Na zachód od Sao Paulo", Teatr Cinema z Michałowic w koprodukcji z meksykańskim Dimplomado Teatro del Cuerpo stworzyli plastyczno-ruchowy spektakl "Kto się śmieje z moich lęków". Grupa Ad Spectatores zagra swój pierwszy musical "Moje Drama".

Imprezie towarzyszą wieczór musicalowy na Wyspie Słodowej (w czasie którego będziemy mogli usłyszeć największe hity Teatru Muzycznego "Capitol") oraz prezentacja prac audiowizualnych studentów wrocławskiej ASP.

Szczegółowy program - www.rokgrotowskiego.pl

(Katarzyna Kamińska, „Cała noc w teatrze”, Gazeta Wyborcza Wrocław, 20-21.06.2009)