Jury IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w składzie: Janusz Degler – przewodniczący, Jacek Kopciński, Tadeusz Nyczek, Jacek Sieradzki, Piotr Tomaszuk, po obejrzeniu jedenastu przedstawień konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
- nagrodę Główną Festiwalu w wysokości 20.000 zł dla twórców przedstawienia „Wszystkie rodzaje śmierci” Artura Pałygi na podstawie „Siddharty” Hermana Hessego w reżyserii i opracowaniu muzycznym Pawła Passiniego z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie
- nagrodę w wysokości 15.000 dla twórców przedstawienia „Szajba” Małgorzaty Sikorskiej – Miszczuk w reżyserii i opracowaniu muzycznym Jana Klaty z Teatru Polskiego we Wrocławiu (spektakl otrzymał także nagrodę dziennikarzy).
- dwa równorzędne wyróżnienia po 7.500 zł dla twórców przedstawienia „Walizka” Małgorzaty Sikorskiej - Miszczuk w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego z Teatru Polskiego w Poznaniu oraz dla twórców przedstawienia „Fotografie” na podstawie opowiadań Janusza Andermana w reżyserii Pawła Kamzy z Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy.
Laureat, spektakl „Wszystkie rodzaje śmierci” Artura Pałygi, to przedstawienie, w którym reżyser Paweł Passini, podążając tropem indyjskiej opowieści Hermanna Hessego, zadaje pytanie o to, czym dzisiaj dla ludzi z Zachodu jest podróż na Wschód. Transplantolog po wykonaniu kolejnej operacji przeszczepu serca zaczyna zastanawiać się nad granicą dzielącą życie od śmierci. W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie wyrusza w podróż do Indii, która ma mu pomóc w przezwyciężeniu egzystencjalnego kryzysu.
Legnicki spektakl Pawła Kamzy powstały z inspiracji, jaką były drukowane przez lata w Gazecie Wyborczej, a także wydane książkowo „Fotografie”, to specyficzny dla Janusza Andermana fotograficzny sposób opisywania polskiej codzienności oparty na obyczajowych szczegółach, pełny komizmu i odległy od wszelkiej oficjalności.
Akcja sztuki toczy się współcześnie na prowincjonalnym dworcu kolejowym i w pociągu. Podróż styka ze sobą siedem kobiet, które – jak to w pociągu – rozpoczną specyficznie pogaduszki o wszystkim i niczym. Córka wojewody, jasnowidząca kuracjuszka, konduktorka, asystentka wojewody, malarka, poetka i reporterka radiowa toczą charakterystyczny dla rodaków spektakl narzekań i malkontenctwa, niezadowolenia z życia. Bo prawdziwe życie, nie to które toczy się na łamach gazet i w telewizji, jest jak diabeł – tkwi w szczegółach – jak zauważy w pewnej chwili konduktorka.
Spektakl Kamzy jest finalistą tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, zebrał też bardzo dobre recenzje teatralnych krytyków. Tygodnik Przekrój ocenił go na pięć gwiazdek w sześciostopniowej skali.
Grzegorz Żurawiński