Dziennik Polski: „Lustracja” i wywrotowy Genius Loci w Krakowie
- Szczegóły
W programie znalazły się spektakle nagradzane, głośne i szeroko dyskutowane. - Sięgnęliśmy po przedstawienia, które dotykają problemu rewolty. Stąd tytuł "Children of the revolution". To próby dookreślenia, czym jest polityczność w teatrze. Wszystkie prezentowane spektakle sceptycznie odnoszą się do roli polityków, którzy zmieniają tylko etykietki, a w gruncie rzeczy zawsze walczą o to samo, czyli o władzę - mówi Bartosz Szydłowski.
Festiwal rozpocznie się 24 października "Sprawą Dantona" w reżyserii Pawła Łysaka z Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Jak zapowiadają organizatorzy, w tym widowisku "każdy z widzów musi zadecydować, po której stronie konfliktu się opowiada. Tłum wprzęgnięty zostaje w wydarzenia polityczne. Wolność nie jest tu niczym oczywistym, a rewolucja dokonuje się właśnie teraz".
25 października zobaczymy "Śmierć Człowieka Wiewiórki" Natalii Korczakowskiej z Teatru Jeleniogórskiego, zaś następnego dnia czeka nas znów wieczór teatralny ze "Sprawą Dantona", tym razem w reż. Jana Klaty z Teatru Polskiego we Wrocławiu. To próba spojrzenia na mechanizmy rewolucji przez pryzmat popkultury.
27 października czeka nas spotkanie z dzisiejszą Polską, czyli spektakl "Lustracja" Krzysztofa Kopki z Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy.
Organizatorzy przygotowali także międzynarodową niespodziankę. 27 października zobaczymy "Szary automobil", zaś dwa dni później "Potwory i cuda" - oba są projektami Claudio Valdés Kuri z Certain Inhabitants' Theatre Meksyk. Pierwszy spektakl przeniesie nas w czasy meksykańskiej rewolucji w początkach ubiegłego stulecia, drugi będzie opowieścią o kastratach, w którą wpleciona zostanie gorzka i ponadczasowa prawda o cierpieniu w imię piękna i sztuki.
Łaźnia Nowa chce, by festiwal Genius Loci wyszedł w przestrzeń Nowej Huty. 28 października zobaczymy więc w alei Róż spektakl "Makbet: Kim jest ten człowiek we krwi?" w reżyserii Pawła Szkotaka z Teatru Biuro Podróży w Poznaniu. Będą szczudlarze i motocykle z czasów II wojny światowej. W tym wszystkim odnaleźć się będzie musiał Makbet, czyli ambitny żołnierz, którego kusi chęć sławy, szybkiego awansu i społecznego uznania; droga do tego naznaczona jest jednak koszmarem zbrodni.
(ŁUG, "Rewolucja u bram miasta", Dziennik Polski, 20.10.2008)