Najnowszy i kolejny podwójny numer (2008 47/48) Notatnika Teatralnego niemal w całości poświęcony jest wrocławskiemu filmowcowi i dramaturgowi Przemysławowi Wojcieszkowi. Swój „Pierwszy kontakt” wspomina z nim Jacek Głomb, a współpracę z tym twórcą m.in. Małgorzata Bulanda i Przemysław Bluszcz w rozmowach z autorami NT.

Na WSTęP do „Wojcieszkowego” numeru NT składa się próba opisu postaci i jej dorobku filmowego i dramaturgicznego, jaką przedstawia Roman Pawłowski („Rebeliant i moralista”) uzupełniona rozmową z Przemysławem Wojcieszkiem, którą zapisał Paweł Sztarbowski („Porządkuję rzeczywistość”).

Dział PRZYBLIŻENIA to głównie rozmowy z ludźmi, którzy w pracy zetknęli się z bohaterem numeru: Łukasz Maciejewski rozmawia z operator kamery filmowej Jolantą Dylewską („Ciąg dalszy"), Agata Skwarczyńska z legnicką scenograf Małgorzatą Bulandą („Zakazane miejsca”), zaś Wojciech Wojciechowski z reżyserem i dyrektorem artystycznym wałbrzyskiego teatru Piotrem Kruszczyńskim („Święte oburzenie”). Tę cześć numeru zamyka wspomnienie dyrektora Teatru Modrzejewskiej Jacka Głomba („Pierwszy kontakt”), który objaśnia okoliczności w jakich Wojcieszek filmowiec trafił do (legnickiego) teatru i co z tego (fenomenalny sukces „Made in Poland”) wynikło.

W dziale ROZMOWY, ROZMYŚLANIA przeczytamy rozmowy z aktorami, którzy zagrali w filmach i (częściej) dramatach Wojcieszka: Łukasz Maciejewski rozmawia z Przemysławem Bluszczem („Gniewko, syn rybaka”) oraz z Rafałem Maćkowiakiem „(„Biały koń. Czarny baran”), Kaja Stępkowska z Stanisławem Brudnym („Bogu nie udała się starość”), Anna Matusiak z Anną Ilczuk i Mirosławem Haniszewskim („Teatr dla każdego”), Izabela Szymańska z Marią Seweryn i Rafałem Mohrem („Dla Jezusa”), a Katarzyna Migdałowska z Aleksandrą Cybulską, Dariuszem Majem, Andrzejem Szubskim i Ryszardem Węgrzynem („Prosta historia”).

Z kolei ODDALENIA to zgodnie z nazwą spojrzenie na Wojcieszka i jego sztukę z perspektywy nieco dalszej niż wewnątrzpolska. Z Kate Loewald i Jackson Gay rozmawia Milan Lesiak („Made in USA”) – to perspektywa amerykańska. Z kolei rosyjskie spojrzenie na dokonania tego twórcy prezentowane jest we fragmentach dwóch tekstów Pawła Rudniewa i Grigorija Zasławskiego (pod wspólnym redakcyjnym tytułem „Młodopolscy”). Interesujące są w tym kontekście refleksje Heidi Carlsen („Cena pożądania”), która bez najmniejszej znajomości języka polskiego – co przyznaje – oglądała jeden ze spektakli Wojcieszka posiłkując się wyłącznie szeptanymi podpowiedziami. Dział ten kończy jednak perspektywa krajowa, choć muzyczna raczej, niż teatralna. To rozmowa Magdaleny Piejko z Barbarą Wrońską i Radosławem Łukaszewiczem z zespołu Pustki („Dziadek był zachwycony”), który parokrotnie współpracował już przy filmach i spektaklach Wojcieszka.

Dział PRÓBY SYNTEZY to autorskie teksty ks. Andrzeja Draguły („Księża prowincjonalni”), Łukasza Maciejewskiego („Obciach”), Piotra Kletowskiego („Trylogia młodości”) i Magdaleny Kołaczyńskiej („Teatr przestrzeni”).

Ponad 270 stron tekstów i ilustracji poświęconych Wojcieszkowi i współpracującym z nim artystom kończy scenariusz ostatniego z jego dramatów, zrealizowana w Teatrze Polonia sztuka „Miłość ci wszystko wybaczy” oraz  „Kronika twórczości Przemysława Wojcieszka” w opracowaniu Jarosława Minałto.

Bonusem do tego niezwykłego numeru Notatnika Teatralnego jest załączona do pisma płyta CD z muzyką zespołu Pustki.

Grzegorz Żurawiński



PRZEMYSŁAW WOJCIESZEK (1974); reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta

Spektakle autorskie
„Made in Poland” (2004) Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
"Cokolwiek się zdarzy, kocham cię" (2005) TR Warszawa
„Osobisty Jezus” (2006) Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
„Ja jestem Zmartwychwstaniem” (2007) Teatr Szaniawskiego w Wałbrzychu
"Zaśnij teraz w ogniu" (2007)Teatr Polski we Wrocławiu
"Miłość ci wszystko wybaczy" (2008) Teatr Polonia w Warszawie
"Była już taka miłość, ale nie ma pewności, że to była nasza" Teatr Modrzejewskiej w Legnicy (premiera planowana na 27 września 2008)

Reżyseria

"Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" (2006) Doroty Masłowskiej w TR Warszawa
„Darkroom” (2006) Rujany Jeger Teatr Polonia w Warszawie

Filmografia
"Zabij ich wszystkich" (1999)
"Głośniej od bomb" (2001)
"W dół kolorowym wzgórzem" (2004)
"Doskonałe popołudnie" (2005)

Najważniejsze nagrody

1999 - Grand Prix dla filmu "Zabij ich wszystkich" na I Festiwalu Filmów Amatorskich w Zielonej Górze
2004 - nagroda jury za najlepszą reżyserię za film "W dół kolorowym wzgórzem" na XXIX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
2005 - Laur Konrada na 7. Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje za "Made in Poland"
2005 - pierwsza nagroda za spektakl i druga nagroda indywidualna za reżyserię autorskiego przedstawienia "Made in Poland" w XI Ogólnopolskim konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej
2005 - Paszport Polityki w kategorii "Film"
2007 – Grand Prix I Międzynarodowego Przeglądu Twórczości Telewizyjnej „Prix Visionica” we Wrocławiu za telewizyjną wersję „Made in Poland”
2007 – Nagroda główna, nagroda za najlepszy tekst, nagroda za reżyserię na XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za sztukę „Osobisty Jezus”
2007 - Grand Prix i medal Miesięcznika „Śląsk” VII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu za dramat „Osobisty Jezus”