• Modrzejewska by Legnica

23 maj 2019

legnica24.pl: bolesny spektakl o polskim antysemityzmie

Rozświetlona czerwoną łuną klatka na środku sceny. W klatce menora i jakieś inne drobiazgi po Żydach. I ludzie, jedni w zapaskach, drudzy w chałatach. Na legnickim Nowym Świecie, w dawnym po Teatrze Żydowskim im. Gersona Dua, powstał spektakl o Żydach spalonych przez swoich polskich sąsiadów w stodole w Jedwabnem. Premiera w sobotę. Pisze Piotr Kanikowski

Czytaj wicej...

TV Dami Legnica: premiera sztuki o Jedwabnem

25 maja w sobotę w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy odbędzie się premiera spektaklu o Jedwabnem. Stworzyli go Artur Pałyga oraz Paweł Passini. Podstawą była książka Anny Bikont, a opowieść będzie można zobaczyć na Scenie na Nowym Świecie. Twórcy cieszą się, że mogli tę historię opowiedzieć właśnie w legnickim teatrze. Relacja Mateusza Bensza.

Czytaj wicej...

Premiera „J_d_ _ _ _e. Zapominanie” Pałygi i Passiniego

Inspiracją dla pierwszego w historii legnickiego teatru spektaklu podejmującego problem trudnych relacji polsko-żydowskich jest wydana w 2004 roku reporterska książka Anny Bikont „My z Jedwabnego”. Premiera sztuki Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego w sobotę 25 maja o godz. 19.00 na Scenie na Nowym Świecie.

Czytaj wicej...

Fora Nova: Jacek Głomb walczy o brak gwiazd

- Zawsze pracuję wraz z drużyną, nie jestem solistą. Z grupy aktorów, z którą w danym momencie pracuję, zabiegam o cały zespół. Walczę o brak gwiazd i drużynowość. Staram się transferować do innych miejsc dobre praktyki, jakie wypracowaliśmy przez lata w Legnicy – mówi Jacek Głomb, reżyser spektaklu „Wieloryb” w realizacji gdańskiego Teatru Miniatura, w rozmowie z Pauliną Kubas.

Czytaj wicej...

Fora Nova: „Wieloryb” Jacka Głomba na R@Porcie (2)

Spektakl Jacka Głomba jest na swój sposób spektaklem wariackim. Takie przynajmniej miałem pierwsze odczucia po wyjściu z Teatru Miniatura w Gdańsku. Kojarzący się trochę z filmami klasy B, trochę polskimi akcyjniakami z lat 70.– 80. w stylu „07 zgłoś się” konkursowy „Wieloryb” próbuje podjąć problematykę najnowszą. W gazecie festiwalu R@Port pisze Mateusz Kaliński.

Czytaj wicej...

Fora Nova: „Wieloryb” Jacka Głomba na R@Porcie

W wywiadzie zamieszczonym w programie spektaklu Jacek Głomb określił „Wieloryba” jako grę z historią. Wydaje mi się jednak, że mamy tu do czynienia raczej z grą z widzem i jego znajomością historii. Oglądanie przedstawienia przypomina trochę zabawę w wychwytywanie i rozpoznawanie poszczególnych realnych tropów, postaci i wydarzeń, która w żaden sposób nie wpływa na nasze myślenie o historii. O spektaklu gdańskiego Teatru Miniatura wyreżyserowanym przez Jacka Głomba pisze Ada Ruszkiewicz.

Czytaj wicej...

Fora Nova: historie o ludziach w dramatach PiK

Z duetem PiK, czyli z Katarzyną Dworak i Pawłem Wolakiem, który dramatem „Wierna wataha” otworzył 14. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni w festiwalowej gazecie rozmawia Ada Ruszkiewicz.

Czytaj wicej...

Fora Nova: „Curko Moja…” na R@Porcie

Nie mam wątpliwości, że tytuł najlepszego spektaklu offowego konkursu The Best OFF 2018 otrzymał spektakl wybitny, o unikalnej poetyce i subtelnie prowadzonej dramaturgii. Tylko pogratulować R@Portowi pomysłu zaproszenia go na tegoroczną edycję. Monodram Magdy Drab „Curko Moja Ogłoś To – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk” recenzuje Paulina Kubas.

Czytaj wicej...

Fora Nova: „Wierna wataha” na R@Porcie (2)

Coraz częściej w polskim teatrze mamy do czynienia z sytuacją, kiedy artysta staje się twórcą totalnym, niemal samowystarczalnym. „Wierna wataha” z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy jest bardzo reprezentacyjnym tego przykładem. Paweł Wolak i Katarzyna Dworak napisali dramat, następnie go wyreżyserowali, mając do dyspozycji ponad piętnastoosobowy zespół realizatorski i w dodatku zagrali pierwszoplanowe role. Można zatem założyć, że tekst wybrzmiał w inscenizacji dokładnie tak, jak sobie autorzy swoją historię wymarzyli. Pisze Ula Bogdanów.

Czytaj wicej...

Fora Nova: „Wierna wataha” na gdyńskim R@Porcie

Wiara razem z wpisanymi w nią hierarchiami, wartościami i zasadami tylko pozornie stanowi podporę, na której polegać może każdy, szczególnie ten najmniejszy i najsłabszy. Wyzbyta zdrowego pierwiastka wątpliwości zmienia się w totalizm, wartości stają się frazesami, zasady zaś zabobonami – taki jest wydźwięk „Wiernej watahy” w reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak.  W gazecie festiwalu R@Port w Gdyni pisze Mateusz Kaliński.

Czytaj wicej...

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < maj 2019 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 24 25 26
27 28 29 30 31    

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj47
WSZYSTKIE1207930
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...