„Baśń o pięknej Parysadzie i o ptaku Bulbulezarze” to jedna z „Klechd sezamowych” Bolesława Leśmiana łącząca tajemniczą atmosferę Orientu z nieposkromioną wyobraźnią wielkiego polskiego poety. Napisana piękną polszczyzną bajka stanowi odtrutkę na pełne przemocy i hałasu współczesne produkcje telewizyjne. Pisze Zbigniew Jakubowski.
Legnicki teatr przygotował bajkę zarówno dla swoich najmłodszych widzów, jak i dla ich rodziców. „Baśń o pięknej Parysadzie i o ptaku Bulbulezarze” to połączenie wielu kultur i efektów specjalnych z pięknymi słowami Bolesława Leśmiana. Zapowiedź i relacja Mateusza Bensza.
Widownia, która raz piszczy z uciechy, raz siedzi jak trusie, dowodzi, że magia teatru to nie w kij dmuchał. Co trzeba, by ją zaczarować? Twórcy „Baśni o pięknej Parysadzie i o ptaku Bulbulezarze” – najnowszej premiery Teatru Modrzejewskiej w Legnicy – sięgnęli po tekst jednej z „Klechd sezamowych” Bolesława Leśmiana. Popremierowa recenzja Piotra Kanikowskiego.
Najnowsza realizacja legnickiego teatru premierę miała w sobotę 3 marca. We wtorek 6 marca, bezpośrednio po przedpołudniowej prezentacji spektaklu na Scenie Gadzickiego, fragmenty przedstawienia pokazano przedstawicielom lokalnych mediów. Była okazja do rozmowy z Bartoszem Turzyńskim - autorem adaptacji i reżyserem teatralnej inscenizacji sezamowej klechdy Bolesława Leśmiana wystawionej w Legnicy w konwencji familijnej.
Tekst najnowszej sztuki legnickiego duetu aktorów, dramatopisarzy i reżyserów Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak poddała analizie antropolożka kultury i etnolożka z Uniwersytetu Warszawskiego Zuzanna Grębecka. To postać znana legniczanom z kilkuletnich prac badawczych, których efektem były monografia "Obcy w mieście. Żołnierze radzieccy w pamięci, doświadczeniu i opowieści legniczan" (2017) oraz album "Legnica 1945–1993. Podwójne życie miasta" (2013).