Reżyser Jacek Głomb przyznaje, że plenerowy spektakl o Henryku Karlińskim – twórcy chóru Madrygał i festiwalu Legnica Cantat – okazał się piekielnie trudnym przedsięwzięciem. Dobiegają końca próby na dziedzińcu Zamku Piastowskiego, gdzie jutro po raz pierwszy pokazany zostanie „Człowiek na moście”. Pisze i zapowiada Piotr Kanikowski.


Twórcy uprzedzają, by nie spodziewać się po spektaklu streszczenia biografii Henryka Karlińskiego – ze strzępów wspomnień, niekiedy zupełnie ze sobą sprzecznych, trudno byłoby ją dzisiaj odtworzyć. A i opowiadanie życia w skali 1:1 nie bardzo interesuje artystów z Teatru Modrzejewskiej. Spektakl pokaże jednak, jak nietuzinkowym człowiekiem był Karliński.

- On był trochę jak kolorowy ptak w tym szarym, zmarnowanym PRL-u – mówi Jacek Głomb. Starał się uchwycić tą magiczną aurę, która otaczała Henryka Karlińskiego. Dlatego spektakl został rozpięty pomiędzy średniowieczną Francją, którą bohater sztuki kochał, a współczesną Polską, gdzie przyszło mu żyć.

Paweł Palcat, odtwórca głównej roli, wygląda i zachowuje się jak Henryk Karliński. Złudzenie jest tak uderzające, że ci, którzy znali twórcę Madrygału, mówią do aktora: “Heniu”. W spektaklu bierze udział cały zespół Teatru Modrzejewskiej i 7 statystów, dwa chóry (Madrygał i Axion), grający na żywo muzycy, łazik, koń, wóz drabiniasty i czerwona Warszawa, wykorzystana już raz przez Głomba w “Złym” (Jerzy Janicki poddał auto specjalnemu remontowi, aby nie sprawiło zawodu na premierze). W tworzeniu magicznego klimatu pomaga niezwykła przestrzeń: dziedziniec Zamku Piastowskiego, na którym rozgrywa się cała akcja “Człowieka na moście”.

- Jesteśmy tu przyjmowani bardzo przyjaźnie, choć tłuczemy się, wybijamy szyby, głośno śpiewamy – mówi Jacek Głomb. Tomasz Szczytyński, dyrektor Dolnośląskiego Samorządowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Legnicy, ma – w zasadzie – co chciał, bo bardzo mu zależy na ożywieniu omijanego dotąd przez legniczan zabytku.

Spektakl powstaje w koprodukcji z Legnickim Centrum Kultury i DSCKZiU. Jego jutrzejsza premiera ma stanowić uroczyste otwarcie 45. edycji festiwalu Legnica Cantat. Teatr Modrzejewskiej zamierza jednak na stałe włączyć go do swego repertuaru i przez przynajmniej 3 sezony grać około 10 razy w roku.

(Piotr Kanikowski, „„Człowiek na moście”. Premiera sztuki o Karlińskim”, www.24legnica.pl, 22.05.2014)