Trzy tytuły, cztery spektakle, a w każdym aktorzy z Włoch, Anglii, Bułgarii, Macedonii i Polski. Dwudniowy MFT „PLOTS - intrygi, akcje, fabuły” 5 i 6 listopada na legnickiej scenie oraz podczas wędrówki po budynku Teatru Modrzejewskiej zaprezentuje efekty międzynarodowej współpracy artystów z pięciu europejskich krajów. Całość  finansowana jest ze środków Unii Europejskiej, która na legnicką część projektu przyznała 45 tys. euro.



Spektakle, które pokazane zostaną w Legnicy, powstały podczas warsztatów i prób z udziałem aktorów z pięciu wymienionych krajów, które odbywały się od maja br. kolejno: w Legnicy (Teatr Modrzejewskiej), we włoskim Lecce (Cantieri Teatrali Koreja) oraz w angielskim Colchester (Mercury Theatre LTD).

- Wszystko zaczęło się w marcu 2009 roku, kiedy to w macedońskim Skopje powołaliśmy międzynarodową sieć teatrów i festiwali teatralnych pod nazwą InterACT. Projekt PLOTS jest efektem współpracy części uczestników tej teatralnej sieci.  Nasz listopadowy minifestiwal zamyka cykl prezentacji przedstawień stworzonych w jego ramach, które odbywały się w ostatnich tygodniach w krajach, z których pochodzą uczestnicy programu – wyjaśniał we wtorek 25 października, tuż przed odlotem do Anglii na kolejne spotkanie rady programowej InterACT-u, dyrektor legnickiej sceny Jacek Głomb.

- Każde z trzech przedstawień, które zobaczymy w Legnicy reprezentuje odmienny styl teatralny, odwołuje się do innej tradycji i estetyki. Inaczej jest też postrzegana i wyrażana w nich nadrzędna idea projektu, jakim jest europejskie dziedzictwo i doświadczenie. W każdym spektaklu biorą jednak udział aktorzy ze wszystkich pięciu krajów, które stworzyły PLOTS – dodał legnicki aktor Paweł Palcat, reżyser polskiej realizacji składającej się na ten artystyczny projekt.

Zarówno w sobotę, jak i w niedzielę, bezpośrednio po spektaklach organizatorzy zapraszają do teatralnej Caffe Modjeska na spotkania z aktorami i twórcami spektakli, które poprowadzą Katarzyna Knychalska (teatrolog) i Robert Urbański (dramaturg).


PROGRAM FESTIWALU:

 


Sobota 5 listopada, godz. 17.00, budynek teatru
„Eve Ryman”
- Mercury Theatre LTD Colchester, Anglia (spektakl wędrowny)


Tytuł będący grą słów, odwołuje się zarówno do centralnej postaci średniowiecznego moralitetu (ang. everyman – każdy, tj. człowiek w ogóle), ale też do głównej postaci spektaklu ,którego bohaterką jest pramatka Ewa (ang. Eve).  Bóg wysyła do niej Śmierć, by ukarała ją za upadek ludzkości. Ewa na próżno szuka pociechy w rodzinie. Zgromadzone dobra doczesne okazują się bezwartościowe. Dopiero zdobycie – dzięki wiedzy – dobrych uczynków dodaje bohaterce siły i piękna. Ukojona, może położyć się w grobie. Dzięki dobrym uczynkom zyskuje aprobatę Anioła. W spektaklu gra sześć aktorek, których wędrówka przez budynek teatru stanie się metaforą życiowej drogi bohaterki. Przedstawienie, pełne muzyki, śpiewu i tańca, bawi i porusza połączeniem żartu i dysputy o sprawach ostatecznych. Polską uczestniczką przedstawienia jest aktorka i śpiewaczka Aleksandra Gronowska (w latach 2003-2009 związana z Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice).

Sobota 5 listopada, godz. 20.00, Duża Scena
„Trojan Women/Trojanki”
– Cantieri Teatrali Koreja Lecce, Włochy

Tancerze, muzycy i aktorzy z pięciu krajów europejskich opowiadają o namiętności i śmierci, wykorzystując elementy teatru ruchu i tańca (inspiracje teatrem Jerzego Grotowskiego i tańcem Piny Bausch). Fabułę przedstawienia oparto na tragedii Eurypidesa z V wieku p.n.e „Trojanki”, ukazującej ponure losy branek ze zniszczonej Troi. Ta jedna z najbardziej pesymistycznych sztuk klasyka greckiego teatru antycznego, potwierdzająca, że wojna przynosi nieszczęście nie tylko pokonanym, ale także zwycięzcom. Obejrzymy opowieść o namiętnościach, które targają ludźmi, dochodząc do głosu szczególnie w czasach wielkiego niepokoju. W spektaklu gra m.in. aktorka Alina Czyżewska (Ofelia w legnickim „Hamlecie, księciu Danii” Krzysztofa Kopki i Jacka Głomba).

Niedziela 6 listopada, godz. 17.00 oraz 20.00, Duża Scena
„the tempEst/bUrza” – Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, Polska

Już podkreślenie w tytule liter EU sugeruje temat przedstawienia. Obejrzymy radykalną sceniczną wariację na temat ostatniej sztuki Szekspira. Burzą będzie sam moment wejścia publiczności na widownię, a jej efektem podniesienie się żelaznej kurtyny. W tym przypadku zarówno tej realnej -przeciwpożarowej, jak i metaforycznej - politycznej. Wyspą stanie się klaustrofobiczne wnętrze, w którym znajdą się aktorzy i widzowie. Wszystko razem stanie się metaforą współczesnej Europy, w której – w imię jedności - każdy musi pozbyć się cząstki swojej tradycji i  tożsamości. W konsekwencji pojawi się groźba odrodzenia się nacjonalizmów i buntu, a także próba siłowego przejęcia władzy. Wobec niepokojów, które zaczęły ogarniać ostatnio Europę (fale migracyjne, konflikty o podłożu religijnym,  kryzys finansowy, protesty społeczne) powstała sztuka o cechach niepokojącego proroctwa. Czy  porozumienie między pięcioma jej bohaterami, z których każdy – personifikując także swój kraj - mówi w innym języku,  jest w ogóle możliwe? W przedstawieniu wystąpią m.in.  Mateusz Krzyk, student PWST we Wrocławiu (role w legnickich premierach 2011: „Kochankowie z Werony” i „Orkiestra” – oba duetu Kopka-Głomb) oraz Andrzej Janiga (fortepian).

Bilety na każde z przedstawień po 20 zł (ulgowy – 10 zł).


PLOTS (Places Links and Opportunities Transitions Stories), co w wolnym, ale oddającym intencje tłumaczeniu czytać należy jako „miejsca, które łączą i dają możliwość opowieści o przemianach” to zaplanowany do 2013 roku międzynarodowy projekt współpracy scenicznej finansowany ze środków UE.  Jak się wydaje źródłem takiej nazwy jest angielskie słowo plots (liczba mnoga od plot) czyli intrygi, akcje, fabuły…

Grzegorz Żurawiński