Mimo zawieszenia działalności legnicki Teatr Modrzejewskiej przystąpił do przygotowania premiery, której nie było w jego planach. Zarówno temat spektaklu, jak i sposób jego realizacji, odpowiadać będą sytuacji, w jakiej znalazł się kraj, teatr i jego twórcy. "Nowy Dekameron" wg tekstu  Boccaccia powstanie w wersji sieciowej, a po odwieszeniu działalności także scenicznej.


- Nad spektaklem będziemy pracować „wirtualnie”, z zasadą zachowania pełnego bezpieczeństwa. Powstaną dwie wersje: w sieci, ale także – jak świat wróci do normy – na deskach scenicznych. Będziemy pracować  według następującego schematu: aktorzy dostaną  tekst powieści i wybiorą jeden z fragmentów/nowel. Pracować będą każdy z osobna, albo w parach – rzeczywistych lub stworzonych na użytek projektu - nad wybranym fragmentem indywidualnie, w kontakcie  elektronicznym z pozostałymi współtwórcami spektaklu. Nie myślimy o przedstawieniu złożonym z monologów/monodramów, ale o rzeczy składającej się z różnych konwencji (np. teatr lalkowy, projekcje filmowe), powstających we wzajemnym porozumieniu - poinformował dyrektor legnickiego teatru Jacek Głomb, który objął realizację opieką reżyserską.

Z uwagi na to, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiada wdrożenie nowego programu pn. „Twórczość w Internecie” i dotacje na rozwój cyfrowych form prezentacji twórczości artystycznej, legnicki teatr zapowiada złożenie wniosku o finansowanie tej nietypowej realizacji.

Spektakl "Nowy Dekameron" inspirowany będzie zbiorem opowieści Giovaniego Boccaccia "Dekameron" (z greki „dziesięć dni”), którego kompozycja nawiązuje do arabskiej "Baśni tysiąca i jednej nocy". Zgodnie z tytułem dzieło Boccaccia zostało podzielone na dziesięć dni, podczas których mieszkańcy Florencji, którzy dla zabicia czasu i z obawy przed szerzącą się zarazą (dżumą) opuścili miasto, przedstawiają kolejno swoje opowieści na zadany temat.

Dominującym tematem opowiadanych historii jest miłość we wszelkich swych odcieniach – od najwyższej wzniosłości do najbardziej cielesnego erotyzmu, niegardzącego niekiedy sprośnymi akcentami buffo. Autor "Dekameronu" ze swobodą krytykuje też nadużycia kleru.  Nic dziwnego, że wydane w 1470 roku dzieło, w XVI w. znalazło się na indeksie ksiąg zakazanych.

 - Wiemy, że nie tylko my wpadliśmy na trop „Dekamerona" w czasie zarazy. Ktoś robi czytanie w internecie, ktoś organizuje wydarzenie. Ale przecież w jednym sezonie w polskim teatrze przygotowywane jest kilka premier "Hamleta" - zauważa Jacek Głomb.

"Nowy Dekameron" zrealizują: Jacek Głomb (opieka reżyserska), Karol Budrewicz (video i montaż), Małgorzata Bulanda (opieka scenograficzna), Łukasz Matuszyk (opracowanie muzyczne), Katarzyna Knychalska i Robert Urbański (konsultacje dramaturgiczne). Aktorzy: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Małgorzata Patryn, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Robert Gulaczyk, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Paweł Wolak.

O terminie premiery teatr poinformuje do końca marca.

Grzegorz Żurawiński