„Wyzwolenia” to parafraza dzieła Wyspiańskiego i dowód, że Drab po zdobyciu kilku nagród nie wpadła w samouwielbienie, tylko potraktowała to jako zachętę do dalszej pracy i rozwoju. Sylwetkę legnickiej aktorki, dramatopisarki i reżyserki nominowanej do Paszportu Polityki w kategorii Teatr przedstawia Bartek Chaciński.


Aktorka, dramatopisarka i reżyserka. „Olśniewająco wszechstronny talent, jaki wykwitł nam na teatralnej glebie” – pisze Jacek Sieradzki w nominacji. Sama postrzega teatr jako „miejsce szalenie demokratyczne”: „Teatr rodzi się z buntu, z ciekawości, chęci zrozumienia, wtargnięcia w obcą przestrzeń, zbadania jej. (…) Jeśli teatr nie porusza, nie budzi egzystencjalnego niepokoju, jest zły” – tłumaczyła we wrocławskiej „Gazecie Wyborczej”.

Jest autorką dziewięciu sztuk, krytycy doceniają ich różnorodność stylistyczną. Dramat „Słabi – ilustrowany banał teatralny”, za który dwa lata temu otrzymała prestiżową Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, jest szkicowanym delikatną kreską portretem bezsilności i bezradności w obliczu wyzwań codzienności. „Dzielni chłopcy” to z kolei ostry wizerunek subkultury kibicowskiej. Zaś tegoroczne „Wyzwolenia” to parafraza dzieła Wyspiańskiego, w której współczesną Polskę symbolizuje ciasne, ciemne mieszkanie gdzieś w bloku. Spektakl na macierzystej scenie Drab, w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy, wyreżyserował Piotr Cieplak, a sama autorka brawurowo zagrała w nim Kobietę Obsadzoną Jako Konrad.

„Magda Drab zadaje w swoich „Wyzwoleniach” proste pytanie: kim jesteś?, ale nie znajduje dla niej łatwej odpowiedzi, czym trafia w sedno problemy tożsamości współczesnego Polaka, człowieka, mężczyzny, kobiety” – pisze Wojciech Majcherek. A Kalina Zalewska dodaje: „„Wyzwolenia” dowodzą, że Drab po zdobyciu kilku nagród nie wpadła w samouwielbienie, tylko potraktowała to jako zachętę do dalszej pracy i rozwoju, sięgając po zadanie naprawdę ambitne i odnosząc zwycięstwo”.

Urodzona w 1990 r. w Katowicach Magdalena Drab jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej Filmówki. Na co dzień występuje w teatrze w Legnicy oraz przemierza kraj z autorskim monodramem „Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”, zrealizowanym w łódzkim Teatrze Zamiast, którego jest współtwórczynią. Spektakl przyniósł jej m.in. ubiegłoroczną wygraną w ogólnopolskim konkursie Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”. A Jacek Sieradzki wróży, że będzie niebawem jesną z liderek polskiego życia scenicznego.

(Bartek Chaciński, „Magdalena Drab”, Polityka, 4.12.2019)

@KT: w kategorii Teatr do Paszportu Polityki Magdalenę Drab, Monikę Frajczyk oraz Weronikę Szczawińską nominowali: Michał Centkowski (Newsweek), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Dariusz Kosiński (Tygodnik Powszechny, Uniwersytet Jagielloński), Monika Kwaśniewska-Mikuła (Didaskalia), Wojciech Majcherek (TVP Kultura), Witold Mrozek (Gazeta Wyborcza, OKO.press), Jacek Sieradzki (Dialog), Joanna Targoń (Gazeta Wyborcza, Didaskalia), Jacek Wakar (PAP), Kalina Zalewska (Teatr).