• Klasyczna polski
  • Wyzwolenia
  • Orkiestra
  • Wierna wataha
  • Polowanie na Snarka
  • Popiol i diament
  • Biesy

Legnicka premiera polsko-gruzińskiej „Klasycznej koprodukcji”

Dzień przed legnicką premierą polsko-gruzińskiego przedstawienia w reżyserii Jacka Głomba, zrealizowanego wspólnie przez artystów Państwowego Teatru Dramatycznego im. Ilii Czawczawadzego w Batumi oraz Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, przedstawicielom mediów zaprezentowano fragment przedstawienia. Premiera na Scenie Gadzickiego w sobotę 9 listopada o godz. 19.00.


Dziennikarzom zaprezentowano animowany prolog sztuki, który był symboliczną podróżą z krainy gór do kraju płaczącej wierzby, po którym nastąpiło sceniczne powitanie obu grup aktorów biorących udział w spektaklu. Już w pierwszej scenie przedstawienia batumscy artyści zaprezentowali swoją unikatową specjalność – wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości UNESCO gruziński śpiew polifoniczny. W odpowiedzi legniczanie wymruczeli polski hymn narodowy tłumacząc zaskoczonym Gruzinom w łamanym polsko-rosyjskim słowa Mazurka Dąbrowskiego. Wspólnie zaśpiewany i odtańczony przebój Queen („We Are the Champions”) połączył oba zespoły.

Punktem wyjścia  dla scenariusza „Klasycznej koprodukcji”, którego autorką jest Katarzyna Knychalska, były rozmowy i wspólne improwizacje aktorów obu zespołów, które odbyły się w czerwcu w legnickim teatrze. Ostateczny kształt spektaklowi nadano we wrześniu na gruzińskiej scenie. Po październikowej prapremierze w Batumi przedstawienie grano także w Kutaisi i Tbilisi. Spektakl składa się z siedmiu osobnych obrazów uzupełnionych prologiem i epilogiem. Wojna, groźne sąsiedztwo Rosji, Stalin, Lech Kaczyński, pozycja i problemy kobiet to niektóre motywy kolejnych scen.

- Kompozycja przedstawienia to efekt tego, że jednej i łączącej nas fabularnej historii nie znaleźliśmy. Zatem motywów szukaliśmy we wzajemnych stereotypach. Każda ze scen pokazuje inny punkt styku Polski i Gruzji – czy to doświadczenie historyczne, czy łącząca oba kraje postać, albo podobne narodowe kompleksy. W trakcie prób zaskoczyło nas, jak bardzo różnimy się temperamentem rozmowy o sobie. Musieliśmy szukać kompromisów. Tym bardziej, że w Gruzji nie robi się teatru politycznego – zauważyła Katarzyna Knychalska.

- Tworzyliśmy ten spektakl w ekspresowym tempie. Przed legnicką premierą trochę poprawiamy. Także dlatego, że przenosimy przedstawienie na dużo mniejszą scenę niż ta, którą dysponowaliśmy w Batumi. Od początku najważniejsze było jednak spotkanie obu zespołów aktorskich. Chcieliśmy podzielić się wzajemnie zupełnie różnymi technikami teatralnymi i odmiennym sposobem opowiadania historii. Cześć gruzińskich widzów była zaskoczona rodzajem teatru, który proponujemy -  dzielił się wrażeniami reżyser i szef legnickiego teatru Jacek Głomb.

- Bardzo się denerwujemy przed spotkaniem z polską publicznością. Spektakl był trudny w realizacji, ale u nas został dobrze odebrany. W recenzjach pisano, że jest szlachetny i inteligentny. W Tbilisi oklaski po przedstawieniu były naprawdę duże. Na pewno jest to bardzo ciekawe spotkanie kompletnie odmiennych szkół teatralnych - mówił dyrektor teatru w Batumi Andro Enukidze.

Scenografia i kostiumy w legnicko-batumskiej „Klasycznej koprodukcji”  są dziełem Małgorzaty Bulandy, animacje stworzył Mariusz Wolański, ruch sceniczny Kote Purceladze, natomiast autorem opracowania muzycznego spektaklu jest Bartosz Straburzyński. Na scenie występują: Marina Burdeli, Aniko Cecchladze, Katarzyna Dworak, Ewa Galusińska, Małgorzata Patryn, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Tatia Tataraszwili, Małgorzata Urbańska, Ano Zuraszwili, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Zaal Goguadze, Bogran Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Dawid Jakeli, Otar Katamadze, Tite Komachidze, Mateusz Krzyk, Mamuka Mandzgaladze i Paweł Palcat.

Kwestie gruzińskie w przedstawieniu są przetłumaczone na język polski i będą wyświetlane na ekranie. Po trzykrotnej prezentacji na legnickiej Scenie Gadzickiego (9, 10 i 12 listopada) spektakl grany będzie także we Wrocławiu (13 listopada), w Dzierżoniowie (14 listopada) oraz w Gorzowie Wielkopolskim (16 listopada).

Realizację i eksploatację spektaklu finansują wspólnie Samorząd Województwa Dolnośląskiego oraz Ministerstwo Edukacji, Kultury i Sportu Adżarii, autonomicznej republiki Gruzji ze stolicą w Batumi.

Grzegorz Żurawiński
 

Udostępnij

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < listopad 2019 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj17
WSZYSTKIE1217964
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...