Drukuj

W najbliższą niedzielę, 19 maja, w Gdyni rozpoczyna się jedno z najważniejszych teatralnych wydarzeń w Trójmieście: Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Na otwarcie tegorocznej imprezy jej dyrektor programowy, Jacek Sieradzki, wybrał spektakl "Wierna wataha", wspólne dzieło Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka, zrealizowane w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Pisze Przemysław Gulda.


Pokazy spektakli konkursowych startują w niedzielę, 19 maja, a czytania tekstów walczących o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną - dzień później.

Przez cały tydzień w kilku gdyńskich salach będzie można oglądać nowe rodzime spektakle oparte na tekstach dramatycznych współczesnych polskich autorek i autorów.

Na otwarcie tegorocznej imprezy jej dyrektor programowy, Jacek Sieradzki, wybrał spektakl "Wierna wataha", wspólne dzieło Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka, zrealizowane w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. To opowieść o dramatycznych wydarzeniach w małym miasteczku, do którego wkracza chaos.

Następnego dnia, w poniedziałek, 20 maja, zespół stołecznego Teatru Polonia zaprezentuje w Gdyni spektakl "Zapiski z wygnania" Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer. To autobiograficzna opowieść o przeżyciach autorki w marcu 1968 roku, która jest jednocześnie opowieścią o polskim antysemityzmie i dramacie Żydów wyrzuconych z ojczyzny przez rodaków.

We wtorek, 21 maja, festiwal na moment przeniesie się do Gdańska - zakwalifikowany do konkursu zespół Teatru Miniatura przedstawi swoją propozycję na własnej scenie. Będzie to "Wieloryb" na podstawie książki Jerzego Limona zaadaptowanej przez Romualda Wiczę-Pokojskiego.

W środę, 22 maja, w konkursie zobaczyć będzie można na poły prawdziwą, na poły zmyśloną opowieść o nieznanych aspektach życia pisarki Marii Konopnickiej - to spektakl Wiktora Rubina do tekstu Jolanty Janiczak "O mężnym Pietrku i sierotce Marysi" z Teatru Polskiego w Poznaniu.

W czwartek w ramach konkursu zaprezentowany zostanie natomiast "Wałęsa w Kolonos" z krakowskiego Teatru Łaźnia Nowa. To przedstawienie w reżyserii Bartosza Szydłowskiego do tekstu Jakuba Roszkowskiego - próba opowiedzenia o jednym z najważniejszych bohaterów polskiej historii współczesnej przez pryzmat antycznej tragedii.

Po każdym spektaklu odbywać się będą rozmowy z jego twórcami. A festiwalowe wieczory rozpoczynać będą czytania tekstów, które znalazły się w finale walki o Gdańską Nagrodę Dramaturgiczną.

(„Przemysław Gulda, "Pierwsze dni rywalizacji o nagrody R@Portu", Gazeta Wyborcza Trójmiasto/Co Jest Grane, 17.05.2019)