Drukuj

"Dziwny jest ten świat" - powtarza za Niemenem 11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia 2018, który odbędzie się w Krakowie w dniach 8-16 grudnia br. W głównej, konkursowej części festiwalu (Inferno), w niedzielę 9 grudnia o godz. 18.30, legnicki teatr wystawi "Biesy" Fiodora Dostojewskiego w tłumaczeniu Adama Pomorskiego, adaptacji Roberta Urbańskiego i reżyserii Jacka Głomba, uwspółcześnioną opowieść o okrucieństwie i inwigilacji, mechanizmach manipulacji, niezależnie od tego kto - władza czy opozycja - manipuluje. Wydarzenia Boskiej Komedii zapowiada Marta Gruszecka


Pomysł na motyw przewodni tegorocznej edycji przyszedł z... Wrocławia. – Finał Przeglądu Piosenki Aktorskiej, czyli koncert „Co to za dom” w reżyserii Ewy Kaim, kończył przejmujący monolog Krzysztofa Globisza, który wyrecytował tekst „Dziwny jest ten świat” Niemena i nadał mu inny wymiar. W opowieści Krzysztofa czuć rozpacz i pękniętą, zbolałą nad światem pełnym napięć i poodwracanych wartości duszę, ale też nadzieję – mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny festiwalu BK. I dodaje: – Przyzwyczailiśmy się do tego, że polski teatr w ostatnich latach był teatrem pełnym krzyku, groteski, przekrzywienia. Nagle, w tym sezonie, twórcy zaczynają nasłuchiwać. Dlatego układany w myśl słów Niemena tegoroczny program to więcej portretów i intymnych narracji.

KRAKÓW TEATREM STOI

Do konkursu Inferno selekcjonerzy zakwalifikowali 13 spektakli. O Grand Prix Boskiej Komedii 2018 powalczą aż cztery krakowskie spektakle. Wśród nich wyreżyserowana na deskach Teatru Ludowego „Hańba” Marcina Wierzchowskiego. To upiorne rekolekcje Davida L.; tekst odkrywa niewygodne prawdy i stawia coraz trudniejsze pytania. O winę, wstyd, samotność, naturę nienawiści, przemocy, stosunek mężczyzn do kobiet. Odpowiedzi nie udziela, a ironicznie się uśmiecha, motywując widza do poszukiwania własnych wyjaśnień. – Jak bardzo życie musi skopać mi zad, żebym zrozumiał, że nie jestem centrum wszechświata? David, główny bohater sztuki, postrzega wszystkich jako drugo- czy trzecioplanowe postaci, które zaledwie towarzyszą jego życiu. Najważniejszą osobą jest dla niego on sam: jego myśli i jego doznania. Potrzeba naprawdę dramatycznej ingerencji życia, by wyznawaną przez niego wizję świata wystawić na ciężką próbę – mówi Wierzchowski.

WIZJE ŚWIATA

Po raz pierwszy w Inferno pojawi się Teatr Nowy Proxima. „Murzyni we Florencji” Iwony Kempy to brawurowa inscenizacja tekstu Verdany Rudan, czyli wizji świata z perspektywy… płodów. Na scenie m.in. znakomita Elżbieta Karkoszka. „Czarne papugi” Michała Borczucha to spektakl przygotowany na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Co łączy byłych pacjentów szpitala psychiatrycznego w Kobierzynie z młodym hiszpańskim piłkarzem Realu Madryt? Ciemność i scena teatralna, na którą zaprosił te pozornie obce sobie postaci reżyser. Listę tytułów krakowskiej odsłony Boskiej Komedii zamyka „Konformista 2029” Bartosza Szydłowskiego, historia Marcela Klerykoskiego wzorowanego na bohaterze powieści Alberto Moravii.

W Inferno pojawia się również spektakle: „Zapiski z wygnania”, monodram Magdy Umer z Krystyną Jandą w roli głównej, „Wyjeżdżamy” według Hanocha Levina w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, „Wujaszek Wania” Iwana Wyrypajewa, „Żaby” Michała Borczucha, „Spektakl dla turystów” Wojtka Ziemilskiego, „Zagubiony chłopiec” Pawła Passiniego (Teatr Lalki i Aktora z Opola), „1946” Remigiusza Brzyka (Teatr im. Żeromskiego, Kielce), „Biesy” Jacka Głomba (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej z Legnicy) i „Pod presją” Mai Kleczewskiej (Teatr im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach).

Spektakle oceni międzynarodowe jury: Ana Marta Pizarro (dyrektor Iberoamerykańskiego Festiwalu Teatralnego w Bogocie), Igor Lozada (kurator teatralny i producent z Meksyku), Ivan Medenica (dyrektor artystyczny Belgradzkiego Festiwalu Teatralnego), Zane Kreciberga (dyrektorka Instytutu Teatralnego na Łotwie) oraz Antonio Araujo (twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sao Paulo). Wyniki konkursu Inferno poznamy 15 grudnia.


(Marta Gruszecka, „Festiwal Boska Komedia. Intymne portrety”, ,http://cojestgrane24.wyborcza.pl, 23.11.2018)