• Krzywicka/krew
  • Baśń o pięknej Parysadzie
  • Wierna wataha
  • Biesy
  • Hamlet 2018
  • Iliada
  • MAKBET

"Porwać się na życie" w opisie teatrolożki

- Spektakle prezentowane drugiego dnia tegorocznego festiwalu Teatroteka Fest w dużej mierze oparte są na konwencji groteskowego widowiska, którym rządzą wewnętrzne sprzeczności. Osią wszystkich produkcji jest motyw kryzysu świadomości zachodzący na tle międzyludzkich a dokładniej rodzinnych relacji - kryzys przeobrażający się w bunt - pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej. Fragment poświęca sztuce Roberta Urbańskiego zekranizowanej w reżyserii Michała Szcześniaka.


O skomplikowanych uczuciowo-rodzinnych relacjach, momentami w zabawny i dowcipny sposób, traktują dramaty "Zakład karny - o stówę" Marty Guśniowskiej i "Porwać się na życie" Roberta Urbańskiego. Pierwszy, w reżyserii Piotra Kurzawy, to niezwykle przewrotna historia o specyficznym zakładzie karnym, który okazuje się ośrodkiem dla ludzi mających dość codziennego kieratu, zwłaszcza społecznego wymogu poprawnych relacji z najbliższymi.

(…)

"Porwać się na życie" przedstawia inną rodzinną relację, małżeńską. Główny bohater, Tadek (Andrzej Mastalerz), postanawia ją przerwać. Pewnego dnia porywa z pracy koleżankę, w której podkochuje się od najmłodszych lat. Jest przekonany, że dużo lepiej dla niej będzie, jeśli odejdzie od egoistycznego i grubiańskiego męża. Karolina (Agata Kulesza) wydaje się być zadowolona z takiego obrotu spraw. Tadek i Karolina mocno pragną nawiązać emocjonalną więź z drugim człowiekiem, z której będą mogli czerpać poczucie bezpieczeństwa, bliskości i zrozumienia. Dla Tadka porwanie się na życie oznacza podjęcie odważnej próby zaopiekowania się kimś i wzięcia za niego odpowiedzialności. Momentami nielogiczna opowieść utrzymana jest w konwencji teatru absurdu, traktuje o dylematach moralnych konstytuowanych ponad sprzecznościami.

(Barbara Pitak-Piaskowska, "Rodzina, ach rodzina", Nowa Siła Krytyczna, e-teatr.pl, 10.02.2018)
 

  • Barbara Pitak-Piaskowska - doktor nauk humanistycznych, teatrolożka i kulturoznawczyni, członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych oraz stały współpracownik Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka sztuk teatralnych, prac naukowych i recenzji.
Udostępnij

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < luty 2018 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28        

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj5
WSZYSTKIE1184951
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...