• Biesy
  • MAKBET
  • Lekcja Tańca
  • Wierna wataha
  • Stop The TEmpo!
  • Zanim chłodem powieje dzień

Widowiskowy „Makbet” powraca na scenę

Jedno z największych i najbardziej znanych dzieł Szekspira o obłędzie, jaki towarzyszy ścielonej trupami drodze do władzy, w efektownej inscenizacji Lecha Raczaka pełne jest najzupełniej współczesnego niepokoju o losy świata, który łamie reguły. Klasyka w widowiskowym wydaniu i intrygującym kostiumie. Wieczorne spektakle na legnickiej Scenie Gadzickiego w sobotę oraz w niedzielę 10 i 11 lutego o godz. 19.00.


Wbrew teatralnym modom fabuła legnickiego „Makbeta” jest zaskakująco wierna literackiemu oryginałowi. Trup w pełnej obłudy, zdrady i fałszu historii o krwawej drodze do tronu ściele się gęsto. Opętane ambicją sięgnięcia po koronę i władzę zbrodnicze małżeństwo (Makbet – Rafał Cieluch, Lady Makbet – Magda Skiba) popadnie w szaleństwo i skończy marnie. Kara będzie równie okrutna, co nieunikniona. Sprawiedliwość zwycięża, czyli happy end?

Nic z tych rzeczy. Naruszenie tabu zbrodni królobójstwa będzie miało cenę i konsekwencje. Nowy władca także zacznie od rzezi, bo „co zaczęła zbrodnia, umocnią nowe zbrodni dzieła” usłyszymy od jednej z Wiedźm, które w inscenizacji Lecha Raczaka są pełnoprawnymi i pociągającymi za sznurki marionetek tej historii uczestniczkami krwawych wydarzeń. Transowe sceny zbiorowe z ich udziałem (seksowne trio żywcem przeniesione z gotyckiego Castle Party: Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Małgorzata Urbańska) to najmocniejsza i najbardziej efektowna część legnickiego spektaklu.

Lech Raczak stworzył w Legnicy spektakl wybitny, daleki od banalnego zgiełku mediów. Intrygująca fonosfera, klarowność formy i czystość narracji to niepodważalne atrybuty tej inscenizacji. Znakomity pomysł, by krwawą historię Makbeta zagrać niczym pokaz haute couture, z jednej strony kapitalnie puentuje współczesność – narysowaną przez designerów, więc nie ludzką, lecz celebrycką, przeestetyzowaną, sezonową, z drugiej daje czas na przyglądanie się gwiazdom modowego wybiegu – ich ciałom okrytym intrygującymi kostiumami i tekstem Szekspira – zauważył kulturoznawca i recenzent portalu Teatralny.pl Leszek Pułka.

„Makbet” należy do najczęściej wystawianych i adaptowanych sztuk szekspirowskich. Nic dziwnego, że nieustająco inspiruje teatr i jego twórców, ale także wielkich artystów kina, takich jak Orson Welles, Akira Kurosawa, czy Roman Polański. Tytułowy bohater każdorazowo przypomina nam, że: „Krwawa nauczka, którą chcemy dać światu, obraca się przeciw nam samym, a puchar, w który wlaliśmy truciznę, bezstronna sprawiedliwość właśnie nam do ust przytyka”.

Spektakle na Scenie Gadzickiego legnickiego Teatru Modrzejewskiej w sobotę 10 oraz w niedzielę 11 lutego o godz. 19.00. Przedpołudniowe w środę, czwartek i piątek (7-9 lutego) o godz. 11.00. Bilet 30 zł (ulgowy 25 zł). Rezerwacja tel. 76 72 33 505 lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Grzegorz Żurawiński

Udostępnij

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < luty 2018 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28        

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj4
WSZYSTKIE1178936
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...