W niedzielę 28 stycznia na Scenie Gadzickiego legnickiego Teatru Modrzejewskiej premiera dramatu "Wierna wataha" w autorskiej reżyserii duetu PiK (Paweł Wolak i Katarzyna Dworak). Szóstą sztukę w dorobku legnickich twórców opublikował pierwszy tegoroczny numer teatralnego miesięcznika Dialog. W numerze także rozmowa z autorami dramatu oraz teksty powiązane z tą sztuką.
"W Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy na ścieżkę twórczej emancypacji wkroczyło zdumiewająco wielu członków zespołu. Szansę na autorski spektakl otrzymali między innymi Katarzyna Dworak i Paweł Wolak. Ich reżysersko-dramaturgiczny debiut w spektaklu "Sami", przyjęty ciepło i budzący niemałe nadzieje na przyszłość, przypieczętował powstanie jednego z ciekawszych duetów twórczych w polskim teatrze" - pisze we wstępie do tekstu "Ludzie i wilki" Jolanta Kowalska.
Tekst dramatu Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka redakcja Dialogu anonsuje następującym opisem-streszczeniem: "Mroczna baśń osadzona w małym miasteczku. W dwóch rywalizujących ze sobą rodzinach przychodzą na świat same córki, choć wszyscy czekają na narodziny przyszłego księdza. Wreszcie najmłodszą córkę przeznaczają do klasztoru jako ofiarę. Wychowywana na świętą dziewczynka zaczyna się buntować, podobnie jej ojciec, tymczasem matka w obronie wspólnoty zamienia się w wilczycę. Społeczność domaga się krwawego rytuału... Sztuka napisana jest poetyckim językiem, stylizowanym na ludową opowieść, ale przedstawia uniwersalne mechanizmy wykluczenia".
Scenariuszowi sztuki towarzyszy rozmowa z jej autorami zatutułowana "Fałszywa ofiara", zaś całość tej obszernej prezentacji związanej ze zbliżającym się premierowym wystawieniem dramatu na legnickiej scenie uzupełnia analiza treści sztuki, której autorką jest antropolożka kultury i etnolożka, adiunkt w Zakładzie Antropologii Słowa w Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego Zuzanna Grębecka. Postać znana legniczanom z prac badawczych prowadzonych m.in w ich mieście, których efektem były monografia "Obcy w mieście. Żołnierze radzieccy w pamięci, doświadczeniu i opowieści legniczan" (2017) oraz album "Legnica 1945–1993. Podwójne życie miasta" (2013).
"Na dwóch krańcach małego miasteczka dwie rodziny o tym samym nazwisku, choć niespokrewnione. Od lat każda z nich na przemian – co drugie pokolenie – posyłała do klasztoru jednego z synów. Właściwym otwarciem akcji sztuki duetu Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka jest moment, który można byłoby nazwać kryzysem struktury. Ustalony od lat porządek rzeczy, oczekiwany przez obie rodziny, pozostałych mieszkańców miasteczka i – może przede wszystkim – duchowieństwo przestaje działać: oto brak męskiego potomka, który mógłby wstąpić do seminarium. Claude Levi-Strauss, analizując strukturę wsi i życia społecznego południowoamerykańskich Bororo, wskazywał, że zmiany w obrębie owej struktury mogłyby doprowadzić do rozpadu społeczności. Taki podskórny lęk można też wyczuć u bohaterów "Wiernej watahy"" - pisze Zuzanna Grębecka w tekście "Wataha i struktura".
Grzegorz Żurawiński