Drukuj

Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Artystycznych i Kulturalnych NETCETERA oraz Teatr Modrzejewskiej w Legnicy serdecznie zapraszają na drugie spotkanie pn. Technologie, organizowane w ramach projektu „Performance – instrukcja obsługi”, które odbędzie się w piątek, 11 sierpnia o godz. 19:00 w Teatrze Modrzejewskiej - Hall Ratusza/sala prób. Wstęp wolny.


Projekt „Performance – instrukcja obsługi” jest cyklem prezentacji i wystaw poświęconych problematyce performance, ujętych w czterech odrębnych blokach tematycznych: "historie opowiadane", "technologie", "ciało", "rytm i struktura". Na poszczególne odsłony cyklu składają się: performance wykonywany na żywo przed zgromadzoną publicznością, autoprezentacja artysty wraz z komentarzem do własnej twórczości, dyskusja moderowana przez prowadzącego spotkanie oraz pokazy wideo, prezentujące dokumentację performance'ów – objaśniają i zapraszają koordynatorzy i kuratorzy cyklu Małgorzata Dancewicz oraz Dariusz Fodczuk.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Legnica.
W piątkowym programie: INIRE - performance audiowizualny: Obserwacja, rejestracja i rekompozycja dźwięków i obrazów przestrzeni miejskiej, a także Viola Kuś - wykład performatywny: Prezentacja materiałów dokumentacyjnych z projektu naukowo - artystycznego "Neurofizjologia artysty w performance".

Grupa INIRE powstała wiosną 2001 roku. Wśród zrealizowanych dotychczas audiowizualnych projektów są m.in: Hermetic Garden (2001), Septem Sermones ad Mortuos (2004), Traces (2007), Atalanta Fugiens (2009), chopintimacy (2010), Dante's Songs (2010), re-membering re-called (2011). Trzy z tych realizacji ukazały się w formie DVD (Septem Sermones ad Mortuos [2007], chopintimacy [2010] i Atalanta Fugiens [2011]). Projekty INIRE prezentowane były na International Festival of Multimedia Art ArtofLivin w Budapeszcie, Pradze i Bratysławie, Festiwalu Form Audiowizualnych INTERMEDIALE w Legnicy, Wrocław Industrial Festival, Festiwalu Videoformes w Clermont Ferrand, w projekcie Night Will Not Fall, w Muzeum Chopina w Warszawie, na XIII Generative Art Conference w Rzymie oraz w innych miejscach w kraju i zagranicą

- Przed każdym performancem ustalamy sposób, w jaki będzie on przebiegał, czyli budujemy tzw. szkielet ze stałych elementów. Do nich dobudowywane są improwizowane elementy, które powodują niepowtarzalność kolejnych wykonań. Samplery i urządzenia do przetwarzania dźwięku dają ogromne możliwości wykonawcze. W tym wypadku niezwykle istotny jest odbiorca, bo to wzajemne intuicyjne subtelności decydują o ostatecznym kształcie koncertu. Jeżeli i my, i widzowie czujemy podobnie, to zazwyczaj wychodzi z tego coś wyjątkowego. Tak się dzieje oczywiście w przypadku każdej działalności live, ale zwłaszcza przy kompozycyjnie otwartych projektach – mówił w roku 2012 Krzysztof Pawlik w rozmowie z Beatą Kowalczyk dla kwartalnika Nietak!t.

Grzegorz Żurawiński