• Polowanie na Snarka
  • INWAZJA
  • Lekcja Tańca
  • III Furie
  • Stop The TEmpo!
  • Biesy

Royal National Theatre i Comédie-Française na ekranie

„Helios na scenie”, czyli najlepsze spektakle na wielkim ekranie, to nowy cykl, w ramach którego w kinach sieci Helios zaprezentowane zostaną najlepsze spektakle sfilmowane w londyńskim Royal National Theatre i w paryskiej Comedie Francaise. Projekcje także w Legnicy. Jako pierwszy 24 kwietnia pokazany będzie „Amadeusz” Petera Shaffera. Poleca Lilla Sadowska.


Co dwa tygodnie, w poniedziałkowe popołudnia na widzów kin Helios czekać będą wielokrotnie nagradzane spektakle w gwiazdorskiej obsadzie, zarejestrowane w systemie HD z udziałem publiczności w najbardziej cenionych teatrach Europy: Royal National Theatre i Comédie-Française.

Royal National Theatre (Królewski Teatr Narodowy) w Londynie, znany powszechnie jako National Theatre, jest kulturalną wizytówką Wielkiej Brytanii. Historia tej narodowej sceny Anglii sięga połowy XIX wieku, ale National Theatre w obecnym kształcie zaczął funkcjonować dopiero ponad sto lat później. W 1963 roku dał swoją pierwszą premierę – „Hamleta” Williama Shakespeare’a. Pierwszym dyrektorem artystycznym został Sir Laurence Olivier, znany aktor i reżyser teatralno-filmowy, określany mianem największego aktora szekspirowskiego swojej epoki.

Jako scena narodowa National Theatre ma w swoim repertuarze przede wszystkim klasykę rodzimą (zwłaszcza dzieła Shakespeare’a), a także obcą i dramaty współczesne. Do tej pory zespół przygotował ponad 800 premier. W jednym sezonie daje ponad tysiąc przedstawień dla ponad pół miliona widzów (nie licząc tych, którzy zasiadają w salach kinowych). Obecnie na deskach brytyjskiej sceny narodowej występuje zespół liczący 150 aktorów.

Comédie-Française (Komedia Francuska) bywa także nazywana czasem Domem Moliera, bo jej istnienie i tradycje sięgają czasów wielkiego dramatopisarza. Jest to również jeden z najbardziej prestiżowych teatrów na świecie. Najstarsza scena francuska powstała w 1680 roku na mocy dekretu króla Ludwika XIV, który połączył dawny zespół Moliera z zespołem Hôtel de Bourgogne. Od 1799 roku do dziś teatr ma siedzibę w Théâtre des Variétés-Amusantes, w przepięknej Salle Richelieu, będącym częścią kompleksu pałacowego Palais-Royal w samym centrum Paryża.

Komedia Francuska była pierwszym w Europie teatrem narodowym, czyli grającym przedstawienia w języku narodowym, a nie w językach oryginału. Stała się pierwowzorem takiej działalności artystycznej dla innych krajów, w których także zaczęły powstawać sceny narodowe. Pokazy spektakli w Polsce odbywają się pod honorowym patronatem długoletniego aktora Comédie-Française - Andrzeja Seweryna.

W ramach cyklu będzie można zobaczyć następujące spektakle:
24 kwietnia, godz. 18:30 - Amadeusz
8 maja, godz. 18:30 - Ziemia niczyja
22 maja, godz. 18:30 - Rosencrantz i Guildenstern nie żyją
5 czerwca, godz. 18:30 - Opętanie
19 czerwca, godz. 18:30 - Hedda Gabler
10 lipca, godz. 18:30 - Piotruś Pan
24 lipca, godz. 18:30 - Cyrano de Bergerac
7 sierpnia, godz. 18:30 - Salome
21 sierpnia, godz. 18:30 - Święta Joanna
11 września, godz. 18:30 - Anioły w Ameryce (część pierwsza)
25 września, godz. 18:30 - Anioły w Ameryce (część druga)

Bilet normalny kosztuje 38 zł, bilet ulgowy 32 zł, bilet grupowy (powyżej 15 osób) 28 zł.

Amadeusz (napisy). Seans z cyklu „Helios na scenie”, spektakl teatralny, czas trwania: 200 min., od lat: 12, produkcja: Wielka Brytania (2016), premiera: 24.04.2017 (Polska), reżyseria: Michael Longhurst, scenariusz: Peter Shaffer, obsada: Lucian Msamati, Adam Gillen, Karla Crome, Tom Edden, Hugh Sachs, Wendy Dawn Thompson, Geoffrey Beevers, Alexandra Mathie, Fleur de Bray.

Do Wiednia, muzycznej stolicy świata, przybywa młody Mozart. Jego geniusz i sposób bycia drażnią wiele osób, ale przede wszystkim nadwornego kompozytora cesarza. Bogobojny Antonio Salieri jest zazdrosny o sukcesy przebojowego Amadeusza na tyle, że postanawia pozbyć się rywala… Historia wcale nie potwierdza, że Salieri zgładził Mozarta, ale ta legenda zainspirowała wielu twórców (Puszkin, Rimski-Korsakow, Shaffer). Na podstawie sztuki Petera Shaffera Miloš Forman zrealizował swój, nagrodzony Oscarem, film pod tym samym tytułem. Dramat Shaffera to studium o muzyce, władzy i zazdrości, zazdrości tak wielkiej, że nawet pobożnego Salieriego doprowadzi ona nie tylko do zbrodni, ale i do buntu wobec Boga, który talentem obdarzył Mozarta, a jego – Salieriego – uczynił pragnącą wielkości miernotą (co nie jest prawdą, bo kompozytor ten był bardzo ceniony za swego życia; wystawienie jego opery otworzyło świeżo wybudowaną La Scalę). W rolę Salieriego wcieli się Lucian Msamati („Gra o tron”), a Mozarta zagra Adam Gillen („Fresh Meat”, „Benidorm”, „Prisoners’ Wives”). Spektakl z muzyką na żywo w wykonaniu Southbank Sinfonia.

(Lilla Sadowska, „Najlepsze spektakle teatralne na ekranie kina Helios”, http://kulturalia.lca.pl, 18.04.2017)

Udostępnij

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < kwiecień 2017 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj34
WSZYSTKIE1174699
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...