Drukuj

Konkurs 7. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Boska Komedia” w Krakowie rozstrzygnięty. Za najlepszy na festiwalu uznano spektakl Teatru Polskiego we Wrocławiu „Wycinka. HOLZFÄLLEN” w reżyserii Krystiana Lupy. W prestiżowym konkursie brali udział legniczanie i spektakl „Droga śliska od traw. Jak to diabeł wsią się przeszedł” Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak.


Tym razem legniczanie, autorzy najlepszego tekstu dramatycznego tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz laureaci głównych nagród festiwalu „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu, wracają bez laurów. Konkurencja była bardzo mocna, a jury w całości międzynarodowe. W tegorocznej edycji tworzyli je: Peter Crawley, krytyk teatralny „The Irish Times”, Judit Csáki, dziennikarka i krytyczka teatralna, Norman Armour, założyciel międzynarodowego festiwalu Push, Meiyin Wang, dyrektorka festiwalu Under the Radar, Bia Junqueira, artystka, reżyserka i kurator, niemiecka dramaturg Stefanie Carp oraz Deepan Sivaraman, indyjski reżyser i scenograf.

Werdykt jury zapadł i pierwszej w nocy 14 grudnia. Wynika z niego, że największymi zwycięzcami tegorocznej Boskiej Komedii są przedstawienia: „Wycinka. HOLZFÄLLEN”, „Klątwa, odcinki z czasu beznadziei”, „Kronos”, „Druga kobieta” i „Dziady”. Nagrodę w wysokości 50 tys. zł za najlepszy spektakl ufundował prezydent Krakowa, pozostałe nagrody pieniężne pochodzą od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowy werdykt jury

Najlepsze przedstawienie (50 tys. zł): Teatr Polski we Wrocławiu, „Wycinka, HOLZFÄLLEN" za umiejętną krytykę pozycji artysty i konfrontowanie widzów z najbardziej niewygodnymi prawdami oraz totalność wizji, która dostarcza wielu wspaniałych teatralnych momentów.

Nagroda za reżyserię: Krystian Lupa (10 tys. zł), „Wycinka, HOLZFÄLLEN" w uznaniu za głębokie zrozumienie tematu i sprawowanie pełnej kontroli nad scenicznym światem oraz zaufanie i siłę, którą obdarza aktorów.

Najlepsza aktorka (10 tys. zł): Danuta Stenka, „Druga kobieta" za brawurowe stawienie czoła wyzwaniom „teatru w teatrze” i sprostanie nie tylko roli, ale konieczności odważnego obnażenia się przed widzami.

Najlepszy aktor (10 tys. zł): Piotr Skiba, „Wycinka, HOLZFÄLLEN" za rolę satyrycznego obserwatora zarażającego pasją zarówno aktorów, jak i widzów.

Najlepsza aktorka drugoplanowa (5 tys. zł ): Anna Kłos-Kleszczewska, „Klątwa, odcinki z czasu beznadziei" za wyjątkowy i inteligentny humor w odniesieniu do politycznego i demonicznego opętania, który sieje w nas niepokój.

Najlepszy aktor drugoplanowy (5 tys. zł): Krzysztof Dracz, „Klątwa, odcinki z czasu beznadziei" za połączenie pierwiastków powagi i zabawy nie w jednej, a kilku rolach w satyrze na współczesne społeczeństwo.

Scenografia (10 tys. zł): Aleksandra Wasilkowska, „Kronos". Jury chciało wyróżnić artystyczną interpretację pamięci i rolę procesu wymazywania w tworzeniu estetycznego świata przedstawienia.

Muzyka oryginalna (10 tys. zł): Michał Lis, Piotr Lis, „Dziady" za pozostającą w zgodzie ze współczesną interpretacją klasycznego tekstu wielowarstwową i klimatyczną muzykę złożoną z oryginalnych kompozycji i przetworzonego materiału.

Oprawa wizualna (10 tys. zł): Robert Mleczko, Bartosz Nalazek, „Kronos" w uznaniu za inwencyjne techniki i interpretację wizualną nietypowego tematu.

Dodatkowo jury zdecydowało się przyznać dwa specjalne wyróżnienia dla spektakli „Klątwa, odcinki z czasu beznadziei” - za wirtuozerię zespołu teatralnego  oraz dla spektaklu „Kronos” - za inwencję i podjęcie artystycznego ryzyka w adaptowaniu tekstu Gombrowicza i stworzenie prowokującego do myślenia spektaklu.

(żuraw)