Drukuj
Nagrodę zachodniopomorskiego marszałka oraz aktorskie wyróżnienia przywozi z tegorocznego Kontarpunktu zespół aktorski legnickiego teatru, który na festiwalu pokazał "Osobistego Jezusa" Przemysława Wojcieszka. Najlepszym spektaklem jury uznało "Tod eines Praktikanten" ("Śmierć praktykanta") Rene Pollescha ze sceny Volksbühne na Praterze w Berlinie, zaś przedstawienie "Kamienie w kieszeniach" Sceny Graffiti z Lublina zdobyło Grand Prix, czyli Wielką Nagrodę Publiczności. Wszystkie wymienione spektakle otrzymały po 10 tys. zł.


42. Przegląd Teatrów Małych Form zakończył się wczoraj (w niedzielę 22 kwietnia) w nocy, po sześciodniowym maratonie. W konkursie oceniano 10 przedstawień z całej Polski i trzy berlińskie, wybrane ze 130 zgłoszonych tytułów!

Jurorzy, pod przewodnictwem reżysera Piotra Cieplaka zdecydowali, że Nagroda Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (w wysokości 6 tys. zł) oraz wyróżnienia (łącznie 4 tys. zł) powędrują podzielone w równych częściach do zespołu aktorskiego spektaklu "Osobisty Jezus" w reż. Przemysława Wojcieszka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Nagrodą Magnolii (ufundowaną przez miasto w wysokości 5 tys. zł), uhonorowany został berliński aktor Jörg Hartman za rolę w "Das Produkt"("Produkt") Marka Ravenhilla w reż. Thomasa Ostermeiera z Schaubühne.

Za Indywidualność Artystyczną Festiwalu (nagroda im. Zygmunta Duczyńskiego w wysokości 3 tys. zł) uznano Małgorzatę Rożniatowską, która zagrała Anitę Szaniawską w monodramie "Uwaga - złe psy!"

Nagroda im. Kazimierza Krzanowskiego w wysokości 2,5 tys. zł przypadła spektaklowi "wait here for further instructions", który przywiózł do Szczecina teatr büro für zeit + raum z Berlina (ten spektakl "za oryginalną formę teatralną" docenili też dziennikarze).

Nagrodą Towarzystwa Przyjaciół Szczecina w wysokości 1,5 tys. zł wyróżniono "Lacrimozę" Teatru Pieśń Kozła z Wrocławia.

Jury wyraziło też uznanie dla Anny Garlickiej, dyrektor artystycznej Kontrapunktu, oraz jej współpracowników "za zapewnienie wysokiego poziomu artystycznego i profesjonalną organizację festiwalu". Poszerzenie formuły o prezentację teatrów niemieckich jury uważa za przełomowe wydarzenie w historii Przeglądu Teatru Małych Form.


Od redaktora serwisu:

Lektura protokołu Grand Prix czyli nagrody publiczności Kontrapunktu 2007 budzi zaskoczenie połączone ze zdumieniem. By nie powiedzieć - szok! Oto okazuje się, że "Wielką Nagrodę Publiczności", statuetkę fundowaną przez prezydenta Szczecina i 10 tys. złotych można otrzymać uzyskując... 19 (słownie: dziewiętnaście) głosów! Mało tego! Cóż to za konkurs publiczności, w którym 13 przedstawień konkursowych gromadzi łącznie... 70 głosów. Przecież to żaden powód, by przyznawać cokolwiek bez popadania w śmieszność.

Nie mam pojęcia jak organizowano ten plebiscyt, ale na pewno źle. Dodatkowym smaczkiem i kubłem zimnej wody niech będzie i to, że główny laureat jury - berlińska "Śmierć praktykanta" - otrzymał w tym "plebiscycie" 1 (słownie: jeden) głos. Co organizatorom zasłużonej dla teatru imprezy daję pod rozwagę.

Grzegorz Żurawiński

************************************************************

O nagrodzonym legnickim przedstawieniu pisali m.in.:



To nie jest sielankowy obraz Polski prowincjonalnej stanowiącej tradycyjny bastion wiary. Owszem, to jest świat pełen kościelności – tylko jakoś trudno w nim znaleźć oparcie dla wiary w Boga.
(ks. Andrzej Draguła, Tygodnik Powszechny)

Słowa w tym spektaklu to wbijanie noży w plecy. Zdania przecinają powietrze tak mocno, że twarze bohaterów nabrzmiewają jak bolesne rany.
(Iga Dzieciuchowicz, Didaskalia)

Wojcieszek udoskonalił swój warsztat reżysera, narracja w spektaklu jest genialnie prosta, dekoracje minimalistyczne. Nic nie odwodzi uwagi od gry aktorskiej.
(Roman Pawłowski, Gazeta Wyborcza)

Trzeba mieć dużo odwagi, by dzisiaj zdobyć się na takie wyznania. Dlatego "Osobisty Jezus" Wojcieszka jest wyjątkowo ważny i wartościowy.
(Tomasz Wysocki, Gazeta Wyborcza-Wrocław)

To koncert rozpisany precyzyjnie na aktorski oktet. Cały spektakl zagrany jest bez jednego fałszu. Legniczanie nie spuszczają z tonu.
(Krzysztof Kucharski, Słowo Polskie-Gazeta Wrocławska)

Wojcieszkowi wystarcza kilka scenicznych kresek, wprowadzenie na jedną sekwencję barwnych postaci epizodycznych, żeby uwiarygodnić ten świat. Wojcieszek umie tkać dialogi, rozumie bohaterów.
(Łukasz Drewniak, Dziennik)

Wojcieszek wracający na deski legnickiego teatru to już nie filmowiec skupiony na realistycznym przeniesieniu swojego scenariusza na scenę, ale świadomy środków teatralnych twórca.
(Aneta Kyzioł, Polityka)

Legnica proponuje swojej publiczności proste, klarowne historie zamiast postmodernistycznych zbaw, aktualnych trendów i popisów gwiazd, snucie zaś takich zgrzebnych fabuł jest specjalnością Wojcieszka. Doszedł w niej do perfekcji.
(Jacek Sieradzki, Przekrój)

**********************************************************

Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
Osobisty Jezus
scenariusz i reżyseria: Przemysław Wojcieszek
scenografia: Małgorzata Bulanda
muzyka: Pustki
premiera: 9 września 2006

Grają: Przemysław Bluszcz (Rysiek), Ewa Galusińska (Agata, jego była narzeczona, żona brata Ryśka); Paweł Wolak (Jarek, brat Ryśka), Wiesław Cichy (Tadek, przyjaciel Ryśka, lokalny mafioso), Dariusz Majchrzak (Janusz, przyjaciel Ryśka, ksiądz), Gabriela Fabian (Zośka, była dziewczyna Ryśka), Rafał Cieluch (Bernard, Niemiec), Anita Poddębniak (Milena, matka Agaty).