Drukuj
W dniach 11-12 grudnia br. legnicki Teatr Modrzejewskiej gościć będzie delegację wybitnych nowojorskich teatrologów: publicystów, krytyków, reżyserów i wykładowców akademickich, którzy w Polsce chcą z bliska i naocznie zapoznać się z dorobkiem najnowszej dramaturgii naszego kraju. Wizytę amerykańskich autorytetów teatralnych organizuje Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

Celem ośmiodniowej wizyty nowojorskich znawców teatru (*) w naszym kraju jest odwiedzenie tzw. nowych miejsc teatralnych na mapie Polski (Legnica, Wałbrzych), zapoznanie się z nową polska dramaturgią obiecujących reżyserów najmłodszego pokolenia, takich jak: Wojcieszek, Walczak, Zadara itp. Przy okazji goście zwiedzą wrocławski Ośrodka Grotowskiego, z którym zamierzają nawiązać współpracę przy planowanych na rok 2009 obchodach Roku Grotowskiego.

- Mam nadzieję, że podczas wizyty w Legnicy uda się nam obejrzeć na żywo jeden ze spektakli Teatru Modrzejewskiej, będziemy też chcieli pokazać kilka innych, w tym „Made in Poland” i „Otella”, korzystając z zapisu na płytach DVD. Zależy mi też na spacerze po mieście i odwiedzeniu tych wszystkich niekonwencjonalnych miejsc, w których grał wasz teatr – objaśnia cel wizyty organizatorka objazdu Agata Grenda, dyrektor w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku (placówka o statusie dyplomatycznym prowadzona przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, zajmująca się współpracą kulturalną między Polską i USA).

- Nie ukrywam, że przyjazd do Legnicy tak znakomitych gości z wielkiej światowej metropolii kulturalnej - jaką bez wątpienia jest Nowy Jork - to dla nas zaszczyt. Myślę także, że to kolejny dowód, jak pożyteczne było nasze październikowe tournee po USA. Planujemy pokazać im „Wlotkę.pl” Pawła Kamzy, bo to spektakl świeży (premiera w maju br.), współczesny, a do tego grany w ramach projektu Scena na Piekarach, a zatem poza główną siedzibą teatru, czyli spełnia wszelkie oczekiwania i zainteresowania naszych gości. Mam też bardziej dalekosiężne plany związane z tą wizytą, ale… nie zapeszajmy – cieszy się Jacek Głomb, dyrektor Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.

***********************************************************************************


* Poza inicjatorką i organizatorką objazdu, którą będzie Agata Grenda, dyrektor w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, do Legnicy przyjadą:

Elysabeth Kleinhans
- reżyser, założycielka i dyrektor teatru 59E59 prezentującego współczesną dramaturgię światową (głównie autorów nie znanych jeszcze na świecie, ale popularnych we własnych krajach). Teatr jest jednym z najnowocześniejszych kompleksów teatralnych tzw. sceny off-Broadway na Manhattanie, posiada trzy sceny z bardzo dobrym zapleczem technicznym. Jego dyrektor jest również założycielką The Elysabeth Kleinhans Theatrical Foundation, która wspiera finansowo interesujące teatry eksperymentalne z całego świata. Do tej pory jej teatr nie prezentował spektakli z Polski, jednak Kleinhans jest bardzo zainteresowana współczesnym polskim dramatem. W ub.r. zorganizowała miesięczny festiwal młodej dramaturgii brytyjskiej, rok wcześniej - francuskiej, obecnie odbywa się w 59E59 przegląd dramatów rumuńskich. Nigdy nie była w Polsce.

Richar Schechner
- wykładowca uniwersytecki, badacz, wydawca, teoretyk, krytyk, reżyser - jedna z czołowych postaci współczesnego teatru. Obecnie profesor performatyki Tisch School of the Arts na New York University. Wieloletni redaktor kwartalnika TDR (The Drama Review): The Journal of Performance Studies, naczelny redaktor serii Worlds of Performance, wydawanej przez Routledge. Autor wybitnych publikacji z zakresu antropologii teatru. Razem z Lisą Wolford zredagował najważniejszą w języku angielskim antologię tekstów poświęconą Grotowskiemu The Grotowski Sourcebook (Routledge, 1997, 2001). Jego książki tłumaczono na wiele języków. Członek rad naukowych National Endowment for the Humanities i Smithsonian Institution oraz Fundacji Fulbrighta i Guggenheima. Twórca eksperymentalnego teatru The Performance Group i jego głośnych przedstawień (Commune, Dionysus in '69). Prof. Schechner jest bardzo zainteresowany współczesną polską dramaturgią (gotów jest poświęcić jej osobny numer TDR). W dniach od 7 do 10 grudnia będzie gościem konferencji "Antropologia widowisk" organizowanej przez Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych we Wrocławiu.

Carol Martin
- profesor wydziału teatru Tisch School of the Arts na New York University. Wydawca numeru TDR poświęconego teatrowi dokumentalnemu. Jej eseje, artykuły naukowe i wywiady pojawiły się w wielu antologiach, pismach naukowych i gazetach (m.in. wielokrotnie w The New York Times), tłumaczone były na wiele języków, w tym: francuski, chiński, japoński i polski. Jest autorką 4 książek z zakresu światowego teatru, obecnie redaguje książkę o teatrze dokumentalnym na świecie, w którym znajdzie się rozdział poświęcony polskimu teatrowi dokumentalnemu, wraz z przekładem najnowszej sztuki Pawła Demirskiego. W ramach swojej działalności akademickiej organizuje czytania i sympozja poświęcone najnowszej dramaturgii różnych narodów oraz prezentacji młodych, cenionych we własnych krajach twórców teatralnych. Bardzo zainteresowana polskim teatrem współczesnym, z którym do tej pory nie miała kontaktu (prywatnie - żona prof. Schechnera)

Frank Hentschker
- dyrektor programowy Martin E. Segal Theatre Center na wydziale teatralnym (studiów doktorskich) na City University of New York. Celem Centrum jest budowa mostów pomiędzy akademickim środowiskiem teatralnym i artystami. Organizuje czytania sztuk z całego świata (nowych i klasycznych), wykłady i seminaria z zakresu teatru, filmu i tańca, programy edukacyjno-teatralne i pobyty w NY dla badaczy teatru. Współpracuje z międzynarodowymi instytucjami kultury w NYC i na całym świecie, które zaprasza do twórczego dialogu z artystami i naukowcami amerykańskimi. W tym roku teatr Double Edge z Ashfield zaprezentował na zaproszenie Centrum fragment przygotowywanego przez siebie spektaklu na podstawie prozy Brunona Schulza. Centrum publikuje również liczące się pisma akademickie oraz antologie dramatów. Od wielu lat w wydawanym przezeń magazynie Slavic and East European Performance ukazują się recenzje prezentowanych przez nas spektakli oraz teksty o twórcach polskiego teatru. Dyrektorem Centrum jest wielki promotor polskiego teatru, znawca Witkacego, prof. Daniel Gerould.